آشنایی با انواع رادیولوژی دیجیتال | سونوگرافی پستان اصفهان

بررسی انواع رادیولوژی دیجیتال

در ادامه این مطلب از سایت مرکز رادیولوژی سرو سونوگرافی پستان اصفهان انواع رادیولوژی دیجیتال را مورد بررسی قرار می دهیم.

CR- Computer Radiology

دستگاه های رادیولوژی CR، جایگزین مناسبی برای رادیوگرافی های قدیمی فیلم اشعه ایکس هستند. این روش در مقایسه با سایر روش های رادیولوژی دیجیتال هزینه مناسب تری داشته اما به زمان بیشتری برای گرفتن تصویر نیاز دارد. در این روش، کاست که حاوی گیرنده های تصویر است، زیر عضو قرار می گیرد. بعد از تابش اشعه به کاست، با دستگاه هایی تحت عنوان Reader، اطلاعات ذخیره شده درون گیرنده ها را به تصویر تبدیل می کنند. در آخر تصاویر مورد نظر با کیفیت مناسب بر روی مانیتور ظاهر می شود.

DDR -Direct Digital Radiology

این نوع از رادیولوژی دیجیتال به عنوان مهم ترین و سریع ترین روش دریافت و پردازش تصاویر شناخته می شود. این روش از صفحات حساس به اشعه ایکس برای گرفتن اطلاعات استفاده می کند و این اطلاعات بلافاصله به کامپیوتر منتقل می شود.

اجزای عملکردی رادیولوژی دیجیتال

رادیولوژی دیجیتال توسط یک سیستم شامل اجزای عملکردی زیر انجام می شود :

  • گیرنده تصویر دیجیتال
  • واحد پردازش تصویر دیجیتال
  • یک سیستم مدیریت تصویر
  • دستگاه های تصویر و ذخیره سازی داده ها
  • رابط کاربری به یک سیستم اطلاعاتی بیمار

موارد استفاده از رادیولوژی دیجیتال | سونوگرافی پستان اصفهان

اقدامات قبل از رادیولوژی دیجیتال

از یک روپوش سربی و محافظ مخصوص استفاده می شود که در واقع این روش را بسیار ایمن کرده است. ممکن است از شما خواسته شود که جواهرات، عینک و هر شی ء فلزی دیگر خود را از ناحیه ای که تحت عکسبرداری است دور کنید. زیرا ممکن است در تصاویر اشعه ایکس اختلال ایجاد کنند. متخصصین اعتقاد دارند که با رعایت احتیاط و نکات لازم، خطرات رادیولوژی در بارداری برای زنان وجود ندارد؛ اما توصیه می کنند که از انجام آن خودداری کنند.

روش انجام رادیولوژی دیجیتال

روش انجام رادیولوژی دیجیتال با توجه به اینکه از چه اندامی قرار است تصویربرداری انجام شود، متفاوت است؛ بنابراین ممکن است کارشناس رادیولوژی از شما بخواهد بر روی تخت دراز بکشید و یا اینکه برای انجام تصویربرداری بایستید. در مرحله بعد با تابش اشعه ایکس بر روی بدن افراد و عبور آنها از بافت های بدن، اطلاعات مورد نظر دریافت می شوند. سپس این اطلاعات به صورت جریان الکتریکی به دستگاه مخصوص می رسند و تصاویر با کیفیت زیاد بر روی کامپیوتر ثبت خواهند شد.


مطالب پیشنهادی:

موارد انجام تست تشخیصی باریم انما

تشخیص ناباروری مردان با روشهای تصویربرداری

کاندیدای نامناسب ام آر آی

Leave a Comment