سونوگرافی پستان | سونوگرافی پستان اصفهان | رادیولوژی و سونوگرافی تشخیصی سرو-دکتر نینا زاهدی نژاد

پستان از بافت نرمی که حاوی چربی، غدد و مجاری شیری است تشکیل شده است.

سونوگرافی پستان در کنار روش های  دیگری چون معاینه بالینی و ماموگرافی برای بررسی ، تشخیص و درمان برخی از تومورها و بیماری های پستان مورد استفاده قرار می گیرد. سونوگرافی پستان ها گاهی در مردان نیز ضرورت می یابد.

چرا زنان باید سونوگرافی پستان انجام دهند؟

زنانی که هر ماه پس از پایان دوره قاعدگی به معاینه پستان خود می پردازند، بسیار زودتر متوجه تشکیل توده در پستان خود می شوند و در آینده در معرض خطرات کمتری قرار می گیرند.

سن مناسب برای سونوگرافی پستان چه زمانی است؟

  1. از سن ۲۰ سالگی به معاینه مرتب و صحیح پستان های خود که توسط پزشک یا کارشناسان مامائی به شما آموزش داده می شود بپردازید.
  2. در حوالی سن ۳۵ سالگی طبق نظر پزشک معالج خود یک عکس ماموگرافی از پستان های تان تهیه کرد و آن را به عنوان سابقه نگاه دارید.
  3. معمولا انجام ماموگرافی سالیانه پس از ۵۰ سالگی در خانم ها توصیه می شود. در زیر این سن معمولا باید هر دو سال یک ماموگرافی تهیه شود. سونوگرافی پستان در هر سنی قابل انجام است. سونوگرافی به خصوص در سنین زیر ۳۰ سالگی که ماموگرافی انجام نمی شود، کاربرد دارد.

سونوگرافی پستان چه کاربردهایی دارد؟

  • کاربرد اصلی سونوگرافی پستان در تشخیص کیست ها یا حفرات توخالی آن است.
  • سونوگرافی در تشخیص شبه توده ها (توده های طبیعی که ناشی از به هم چسبیدگی سلول های طبیعی پستان هستند و اکثرا در ماموگرافی مورد شک واقع می شوند)، از توده های واقعی که غیر طبیعی هستند نیز کمک کننده است.
  • از این روش همچنین می توان برای مقاصد درمانی مانند تخلیه کیست ها یا نمونه برداری از تومورهای تو پر استفاده کرد. پستان هایی که در حالت خوابیده کم ضخامت به نظر می رسند را می توان در وضعیت نشسته مورد امتحان سونوگرافی قرار داد.

نکاتی که باید ذکر شود این است که سونوگرافی به هیچ عنوان جای ماموگرافی را نمی گیرد و تنها مکملی برای ماموگرافی است.

چه آمادگی هایی پیش از انجام سونوگرافی پستان باید صورت گیرد؟

در سونوگرافی پستان باید همیشه زیر بغل ها را بررسی کرد. لذا همیشه قبل از مراجعه سعی کنید دوش بگیرید و مراقب بهداشت، تعرق، بوی بد زیر بغل و ضایعات قارچی این ناحیه باشد.
باید بدانید و آگاه باشید که برای انجام سونوگرافی دقیق، پستان های بیمار باید برهنه و فاقد پوشش باشند. لذا سعی کنید تا خجالت نکشیده، و خونسردی خود را حفظ کنید. زیرا اضطراب شما ممکن است به پزشک منتقل شده و نتایج سونوگرافی را دستخوش تغییر قرار دهد.

سونوگرافی پستان | سونوگرافی پستان اصفهان | رادیولوژی و سونوگرافی تشخیصی سرو-دکتر نینا زاهدی نژاد

صفحه ی رسمی اینستاگرام رادیولوژی سرو (سونوگرافی پستان اصفهان) را دنبال کنید.

تومور سینه با استفاده از سونوگرافی چگونه تشخیص داده می شود؟

تصویربرداری با سونوگرافی از پستان و با استفاده از امواج صوتی برای تولید تصاویر از ساختار داخلی سینه صورت می گیرد. این عارضه عمدتا برای کمک به تشخیص تومورهای پستان یا سایر اختلالاتی است که پزشک ممکن است در معاینه فیزیکی، ماموگرافی یا MRI پستان پیدا کرده باشد.  باید متذکر شویم که سونوگرافی بی خطر بوده و  بدون استفاده  از تابش اشعه  صورت می گیرد.

آیا سونوگرافی سرطان سینه عوارض جانبی برای فرد به همراه دارد ؟

همانطور که قبلا اشاره شد سونوگرافی بی خطر است و عوارض جانبی برای فرد به همراه ندارد، و از پرتوی مانند اشعه ایکس استفاده نمی شود.

در طول سونوگرافی تومور سینه چه اتفاقی برای متقاضی رخ می دهد؟

متذکر می شویم که فرد نیاز به اعمال هیچ گونه کاری ندارد و تنها باید لباس خود را تغییر دهد و از لباس زیر استفاده ننماید. پزشک مقدار کمی از ژل محلول را بر روی پوست درناحیه مورد نظر قرار می دهد. ژل به پوست هیچ گونه آسیبی نمی زند و حتی لباس های متقاضی  را لکه دار نمی کند. یک پروب کوچک را به آرامی بر روی پوست قرار می دهند. پزشک ممکن است از فرد بخواهد چندین بار تنفس های عمیق بکشد. این پروسه حدود 10 تا 20 دقیقه طول می کشد.

بعد از آزمایش، پزشک ژل پوست را پاک می کند. سپس در مورد نتایج آزمایش مقداری توضیح می دهد.

سونوگرافی پستان چه محدودیت هایی دارد؟

  1. بعضی از سرطان ها ممکن است در سونوگرافی قابل مشاهده نباشند که در این موارد ماموگرافی و MRI پستان ها کمک کننده هستند.
  2. اولین علامت بعضی سرطان ها، رسوب ذرات کلیسیمی بیسار ریز (میکروکلسیقیکاسیون) است که در سونوگرافی قابل مشاهده نیستند و فقط در ماموگرافی دیده می شوند.
  3. سونوگرافی و دقت نتیجه به دست آمده، بستگی به شخص انجام دهنده و میزان تبحر و حوصله او دارد.
  4. دقت سونوگرافی، کاملا تحت تاثیر کیفیت دستگاه سونوگرافی هم قرار دارد.

آیا سونوگرافی پستان به اندازه ماموگرافی موثر است؟

تنها روشی که ارزش غربالگری آن جهت کاهش مرگ ناشی از سرطان پستان به اثبات رسیده است، ماموگرافی است و سونوگرافی صرفا جهت کامل کردن ماموگرافی استفاده می شود. البته در خانم های سن پایین و خانم های حامله که ماموگرافی برای آن ها انجام نمی شود، تنها معاینات بالینی و سونوگرافی جهت کنترل های دوره ای قابل انجام هستند. سونوگرافی در مواقعی که جراح در معاینه به ناحیه مشکوکی برمی خورد هم بسیار کمک کننده است.

صفحه ی رسمی اینستاگرام رادیولوژی سرو (سونوگرافی پستان اصفهان) را دنبال کنید.

جهت تماس با رادیولوژی و سونوگرافی تشخیصی سرو اینجا کلیک کنید.


مطالب پیشنهادی رادیولوژی و سونوگرافی تشخیصی سرو-دکتر نینا زاهدی نژاد (سونوگرافی پستان اصفهان):

مزایا و معایب سونوگرافی پستان

موارد استفاده از سونوگرافی پستان

لزوم استفاده از سونوگرافی پستان

سونوگرافی پستان چیست؟

با روش انجام سونوگرافی پستان بیشتر آشنا شوید

Leave a Comment