الاستوگرافی تیروئید و تشخیص سرطان | سونوگرافی پستان اصفهان

الاستوگرافی تیروئید و تشخیص سرطان

همه چیز درباره‌ی الاستوگرافی تیروئید

یکی از دستگاه‌های تصویربرداری و سونوگرافی که می‌تواند به تشخیص دقیق‌تر و بهتر توده‌های سرطانی و توده‌های خوش خیم مناطق مختلف بدن بپردازد الاستوگرافی و یا اسکن الاستو است. الاستوگرافی روشی نوین و بسیار کاربردی است که در کنار روش‌های کم تهاجمی در درمان توده‌های بدخیم و خوش خیم مناطق مختلف بدن از جمله توده‌های تیروئید به کار گرفته می‌شود.

الاستوگرافی تیروئید

ندول‌های تیروئید توده‌های شایعی هستند که معمولاً در سونوگرافی تیروئید دیده می‌شوند. به همین دلیل تشخیص توده‌های سرطانی از این ندول‌ها جزو اولویت‌هایی است که متخصص رادیولوژی را درگیر می‌نماید تا مشخص شود کدام ندول باید بیوپسی شود.

وجود چند ویژگی مشکوک در توده‌های تیروئید می‌تواند باعث شود که دکتر رادیولوژی سرطان تیروئید را پیش بینی کند، از جمله:

  • هایپواکوژنیسیته بودن (به این معنی که بازتاب بیشتری در تصاویر وجود دارد. توده‌های سرطانی بافت سفت و جامد دارند و به همین دلیل بازگشت امواج صوتی از دستگاه سونوگرافی بر روی توده کمتر بوده. و به همین دلیل سایه بیشتری نمایان می‌شود، در نتیجه توده‌ها تیره‌تر دیده می‌شوند)
  • وجود حاشیه اسپکولیت (به این معنی که حاشیه نامنظم دارند)
  • میکروکلسیفیکیشن (دارای لکه‌های کوچکی از کلسیم) هستند.

 

الاستوگرافی تیروئید و تشخیص سرطان | سونوگرافی پستان اصفهان

| اینستاگرام رادیولوژی سرو سونوگرافی پستان اصفهان |

عملکرد الاستوگرافی تیروئید در تشخیص توده‌های سرطانی

عملکرد تشخیصی درست می‌تواند در زمان کمتر و با هزینه کمتر و از طریق روش‌های کمتر تهاجمی به تشخیص توده‌های تیروئید بپردازد. تصویربرداری با کمک دستگاه الاستوگرافی می‌تواند دقت بالاتری را در نمایان کردن توده‌های پر خطر نسبت به توده‌های کم خطر داشته باشد و از انجام بیوپسی‌های بی مورد و تعداد تشخیص‌های نادرست کم کند.

در معاینات فیزیکی وجود توده‌های سفت و محکم می‌تواند علائمی برای وجود سرطان باشد ولیکن این‌گونه معاینات فیزیکی ذهنی و محدود به بیماران گواتر مولتی ندولار (گواتر با چندین ندول) و یا بیماران با وجود ندول‌های کوچک عمیق است. الاستوگرافی می‌تواند ارزیابی عینی سفتی بافت را انجام دهد و احتمال وجود سرطان را تا درصد بالایی به درستی پیش بینی کند.

انواع الاستوگرافی در معاینات بالینی

  • الاستوگرافی موجی برشی
  • الاستوگرافی کششی

که البته این نوع سونوگرافی در ترکیب با سونوگرافی معمول و در مقایسه تصاویر کاربرد تشخیصی دقیق‌تری را عنوان می‌کند.

 


مطالعه بیشتر:

الاستوگرافی تیروئید چیست؟

نحوه انجام الاستوگرافی

Leave a Comment