انجام ماموگرافی در دوره بارداری | سونوگرافی پستان اصفهان

بررسی انجام ماموگرافی در دوره بارداری

انجام ماموگرافی در خانم های بدون علامت، در دوران بارداری و شیردهی و حتی تا 3 ماه بعد از قطع شیردهی جهت غربالگری توصیه نمی شود. زیرا در این دوران تراکم بافت پستان و در نتیجه احتمال منفی کاذب و دیده نشدن ضایعات پستان در ماموگرافی افزایش می یابد. اما در خانم هایی که علامت دار باشند، معمولاً ابتدا سونوگرافی انجام می شود و در صورت لزوم، ماموگرافی با رعایت نکات ایمنی انجام می شود. در این مطلب از سایت مرکز رادیولوژی سرو سونوگرافی پستان اصفهان انجام ماموگرافی در دوره بارداری را مورد بررسی قرار میدهیم.

نحوه انجام ماموگرافی

این آزمایش معمولاً به صورت ایستاده انجام می شود. تکنسین پستان شما را بر روی یک صفحه قرار می دهد. در حین آزمایش هر کدام از سینه ها بین دو صفحه قرار می گیرد. این عمل باعث مسطح و یکنواخت شدن پستان ها شده تا بتوان تصاویر واضحی را از بافت پستان با حداقل دور اشعه تهیه نمود. فشرده شدن سینه بین دو صفحه ممکن است کمی موجب ناراحتی به مدت چند دقیقه برای فرد ایجاد کند. صفحه متحرک بالایی با نزدیک شدن به صفحه ثابت پایین موجب فشرده شدن بافت سینه خواهد شد.

سپس دستگاه شروع به گرفتن تصویر می نماید. این روش برای سینه دیگر نیز تکرار می شود و از شخص تقاضا می شود تا مشابه روش قبل عمل نماید. صفحه دستگاه ماموگرافی برای گرفتن تصاویر اشعه ایکس از زاویه دیگر باید بچرخد تا عکس دیگری از زاویه مخالف گرفته شود. با این عکس دو تصویر از دو زاویه پستان حاصل خواهد شد.

علت تکرار یک سونوگرافی | سونوگرافی پستان اصفهان

آمادگی های لازم جهت انجام ماموگرافی

سعی کنید یک هفته قبل از شروع عادت ماهانه یا در طول دوره آن، ماموگرافی خود را انجام ندهید. ممکن است سینه های شما حساس یا متورم شود. در روز ماموگرافی خود، از دئودورانت، عطر یا پودر استفاده نکنید. این محصولات می توانند به صورت لکه های سفید روی اشعه X ظاهر شوند. همچنین نباید پمادها و کرم های خود را روی سینه یا زیر بغل خود بمالید. این مواد می توانند تصاویر را تحریف کرده و یا مانند کلسیفیکاسیون یا رسوبات کلسیم به نظر برسند، بنابراین جلوگیری از آنها مهم است. در صورت بارداری یا شیردهی، حتماً قبل از آزمایش به رادیولوژیست بگویید.

خطرات و عوارض ماموگرافی

ماموگرافی، بافت پستان ها را با مقادیر اندکی از پرتوهای رادیواکتیو مواجه می سازد. اما معمولاً فواید این تکنیک تصویربرداری بیشتر از مضرات آن است. با این حال توصیه می شود اگر باردار هستید، حتماً این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید تا در خصوص گزینه های جایگزین تصمیم گیری شود. انجام ماموگرافی های مکرر و دوره ای در افراد بارداری که در معرض ریسک بالای ابتلا به سرطان پستان هستند توصیه نمی شود.

میزان هزینه ماموگرافی

هزینه ماموگرافی بر اساس تعرفه وزارت بهداشت بخش خصوصی محاسبه خواهد شد. عوامل متعدی در کاهش یا افزایش هزینه ها تأثیرگذار است. نوع روش ماموگرافی نیز می تواند قیمت ماموگرافی را تغییر دهد. به عنوان مثال بسیاری از مراکز رادیولوژی از ماموگرام های آنالوگ استفاده می نمایند. قیمت نوع آنالوگ معمولاً کمتر از نوع دیجیتال است.


مطالب پیشنهادی:

علت تکرار یک سونوگرافی

تشخیص اختلال رحم دو شاخه با سونوگرافی

تشخیص جنسیت جنین در سونوگرافی

Leave a Comment