اندامهای قابل بررسی با ام آر آی | سونوگرافی پستان اصفهان

آشنایی با اندامهای قابل بررسی با ام آر آی

با پیشرفت علم، روش‌ها و تجهیزات پزشکی جدید به خدمت پزشک و بیمار آمده‌اند. با استفاده از امکانات جدید، مشاهده اجزای داخلی و تشخیص بیماری دقیق‌تر صورت می‌گیرد. یکی از روش‌های جدید و پرکاربرد پزشکی ام آر آی است که در مرکز ام آر آی انجام می‌شود. در واقع ام آر آی یک روش پیشرفته در تصویربرداری پزشکی است. و در ادامه این مطلب از سایت مرکز رادیولوژی سرو سونوگرافی پستان اصفهان به معرفی اندامهای قابل بررسی با ام آر آی می پردازیم.

در مرکز ام آر آی، تصاویر بسیار دقیق و واضح از اندام‌های داخلی بدن گرفته می‌شود. این تصاویر به پزشک در شناسایی و تشخیص بیماری اندام های داخلی کمک می‌کند. تصویربرداری رزونانس مغناطیسی یا MRI یک تکنیک اسکن رادیولوژی است. این اسکن از مغناطیسم، امواج رادیویی و یک کامپیوتر برای تولید تصویر اندام‌های بدن استفاده می‌کند. تصویر ام آر ای بسیار دقیق و واضح است و می‌تواند تغییرات بسیار کوچک در ساختارهای بدن را تشخیص دهد. گاهی ممکن است عامل کنتراست مانند گادولینیوم برای افزایش دقت تصاویر استفاده شود.

با ام آر آی بررسی کدام اندام ها امکان پذیر است؟

امروزه برای تشخیص بسیاری از بیماری‌ها و بررسی ضایعات پیش آمده برای اعضای مختلف بدن، انجام MRI توصیه می‌شود. از ام آر آی می‌توان برای پیگیری روند درمان یا پیشرفت بیماری نیز کمک گرفت. به عنوان مثال تمام ناهنجاری‌های مغز و نخاع به وسیله MRI تشخیص و پیگیری می‌شود. با MRI می‌توان تشخیص داد که علت کمر درد، درد عضلات است یا فشار روی عصب. همچنین برای تشخیص روند پیشرفت سرطان هم از این روش تصویربرداری استفاده می‌شود. در ادامه بیشتر با کاربردهای MRI آشنا می‌شویم:

ام آر آی دستگاه گردش خون

MRI ویژه دستگاه گردش خون، نوعی از MRI است که برای بررسی رگ‌های مرتبط با گردن و مغز و بررسی وضعیت قلب و عروق مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ام آر آی ستون مهره‌ها

این نوع از MRI معمولاً برای بررسی مشکلات نواحی ستون فقرات مانند بیرون زدگی یا تورم دیسک و تنگ شدن کانال میانی ستون مهره‌ها کاربرد دارد. علاوه بر این یکی از مهمترین کاربردهای این نوع از ام آر آی، بررسی وضعیت بیمارانی است که تحت عمل جراحی ستون فقرات قرار گرفته‌اند. داده‌های حاصل از امواج رادیویی ام آر آی به صورت تصویر درمی‌آیند که توسط پزشک معالج بررسی و تحلیل می‌شوند.

کاربردهای تصویربرداری ام آر آی | سونوگرافی پستان اصفهان

ام آر آی مفاصل و استخوان‌ها

در MRI مفاصل و استخوان‌ها، وضعیت تمام استخوان‌ها و مفاصل و همچنین بافت‌های نرمی که به آنها متصل هستند. مورد بررسی و ارزیابی شرایط قرار می‌‌گیرند. در صورت وجود مشکلات مربوط به تاندون‌ها، عضلات، رباط‌ها و استخوان‌ها نیز این نوع از تصویربرداری تجویز می‌شود.

ام آر آی مغز

MRI مغز عموما برای بررسی مغز، نخاع، چشم، گوش و سایر اعضای نواحی سر و گردن به کار می‌رود. از این روش همچنین در تشخیص مشکلات ستون فقرات مانند پارگی و جابه‌جایی دیسک‌های بین مهره‌ها، تشخیص و بررسی تومورها و خونریزی نواحی مغز و سکته‌های مغزی استفاده می‌شود. در برخی از موارد که بیمار دچار سر درد ناگهانی و حمله‌ای یا ضعف و دو بینی شده باشد. ممکن است پزشک استفاده از ماده گادولینیوم را جهت تصویر برداری با ام ار آی پیشنهاد دهد. در این نوع از تصویر برداری، تصاویر تفکیک شده‌ای از بخش‌های مختلف مغز در اختیار قرار می‌گیرد. (ام آر آی در تشخیص بیماری ام اس نیز کاربرد دارد).

ام آر آی حفره شکم

مهمترین کاربرد ام آر آی حفره شکم، بررسی کبد، پانکراس، غدد فوق کلیه و به طور کلی اندام‌های درونی حفره شکم می‌باشد. هرچند در بیشتر موارد برای تشخیص بیماری‌های این ناحیه، انجام سی تی اسکن پیشنهاد می‌شود. اما در مواردی که استفاده از سی تی اسکن پاسخگوی نیاز پزشک برای تشخیص وضعیت بیماری نباشد، انجام ام آر آی شکم لازم است.

 


مطالب پیشنهادی:

کاربردهای فلوروسکوپی چیست؟

مراقبتهای بعداز بیوپسی پستان

عوامل سرطان سینه در مردان

Leave a Comment