انواع روش بیوپسی پستان | سونوگرافی پستان اصفهان

بررسی انواع روش بیوپسی پستان

در این مطلب از سایت مرکز رادیولوژی سرو سونوگرافی پستان اصفهان به معرفی انواع روش بیوپسی پستان خواهیم پرداخت.

در روش جراحی بیوپسی دو روش وجود دارد:

Excisional Biopsy: کل توده برداشته می ‌شود.
Incisional Biopsy: قسمتی از توده برداشته می ‌شود.

با توجه به شرایط بیمار و توده و پس از معاینات و قضاوت بالینی نوع و روش جراحی برای بیوپسی تعیین می‌ شود. بیوپسی به ‌طور کلی و خصوصاً در مبحث بیماری‌ های پستان به دو شکل کلی امکان ‌پذیر است:

  • روش ‌های جراحی
  • روش ‌های غیر جراحی

روش ‌های غیر جراحی با بی ‌حسی موضعی و روش ‌های جراحی با بیهوشی انجام می‌ گیرد.

CNB پستان یا بیوپسی همراه با سونوگرافی
CNB پستان یا بیوپسی همراه با سونوگرافی

روش‌ های جراحی بیوپسی پستان

در این روش نمونه برداری با استفاده از جراحی سرپایی و با استفاده از بی حسی موضعی انجام می ‌شود. و مقداری از توده پستانی مشکوک همراه با مقداری از بافت سالم پستان استخراج می شود. و برای انجام آزمایشات تکمیلی به آزمایشگاه ارسال می‌ گردد. چنانچه توده پستان قابل لمس نباشد. در این روش نیز برای دسترسی دقیق از سونوگرافی استفاده می‌ کند.

روش‌ های غیر جراحی بیوپسی پستان

بیوپسی با سوزن ظریف (Fine-needle aspiration biopsy)

این روش ساده ‌ترین نوع بیوپسی پستان است. در این روش که برای ارزیابی توده های احساس شده در معاینه بالینی مورد استفاده قرار می گیرد. بیمار بر روی یک تخت دراز می کشد و پزشک یک ماده بی حس کننده به محل نمونه برداری تزریق می کند. پس از بی حس شدن کامل ناحیه مورد نظر، سوزن نازکی که به یک سرنگ متصل است به بافت سینه وارد می شود. و نمونه ‌ای از سلول ها یا مایعات را از داخل توده جمع‌ آوری می شود. در انتهای کار نیز یک گاز استریل بر روز محل نمونه برداری قرار می دهند.

روش بیوپسی (نمونه برداری) با سوزن هسته ای (Core needle biopsy)

ارزیابی توده هایی که پزشک در ماموگرافی یا سونوگرافی مشاهده کرده و یا هنگام معاینه به وجود آن مشکوک شده به کمک این نوع نمونه برداری انجام می شود. همانند روش بالا در این نوع بیوپسی نیز نمونه از مایع میان بافتی تهیه شده و از سوزنی با قطر بزرگتر استفاده می شود. در روش CNB چندین نمونه جمع آوری و برای شناسایی ویژگی های نشان دهنده بیماری تجزیه و تحلیل می شود. بسته به محل قرارگیری توده، ممکن است از روش های تصویربرداری دیگری مانند ماموگرافی یا MRI برای هدایت موقعیت سوزن برای به دست آوردن نمونه بافت استفاده شود.

نمونه برداری استریوتاکتیک (Stereotactic biopsy)

در این نوع نمونه برداری که توده به خوبی قابل لمس نیست، نمونه برداری تحت گاید و هدایت سونوگرافی و یا ماموگرافی و توسط رادیولوژیست انجام می گیرد. در این روش بیمار به سمت شکم روی یک سطح دراز می کشد و یکی از سینه ها در یک مدخل تعبیه شده روی میز قرار گرفته و بین دو صفحه فشرده می شود، رادیولوژیست در محل تعیین شده یک برش کوچک ایجاد می کند. سپس یک سوزن را وارد کرده و چندین نمونه از بافت را استخراج می کند.


مطالب پیشنهادی:

عوامل سرطان سینه در مردان

اندامهای قابل بررسی با ام آر آی

انواع فلوروسکوپی و نحوه انجام آن

Leave a Comment