انواع سونوگرافی در دوران بارداری | سونوگرافی پستان اصفهان

آشنایی با انواع سونوگرافی در دوران بارداری

در سونوگرافی از امواج صوتی با فرکانس بالا جهت ایجاد تصاویری دقیق از اندام‌های داخلی (شکم و حفره‌ی لگن، همچنین مشخص شدن وضعیت رشد جنین و جفت) استفاده می‌شود‌. همچنین در دوران بارداری سونوگرافی به دلایل گوناگون و در زمان های مختلف انجام می شود. بنابراین یکی از الزامات مراقبت ها دردوران بارداری انجام سونوگرافی است. در این مطلب از سایت مرکز رادیولوژی سرو سونوگرافی پستان اصفهان با ما همراه باشید تا به بررسی انواع سونوگرافی در دوران بارداری بپردازیم. تا اگر سوالاتی که در این مورد از قبل داشته اید رفع شود. برای مادر بهتراست در طول بارداری جهت کنترل رشد جنین و غربالگری نقص های مادرزادی جنین چند بار سونوگرافی انجام دهد.

سونوگرافی در این دوران به دو دسته تقسیم می شود:

  • سونوگرافی‌های معمول که هر زن بارداری انجام می دهد
  • سونوگرافی‌‌های تشخیصی و تکمیلی که در صورت لزوم

سونوگرافی‌های معمول در طول بارداری :

سونوگرافی ترانس واژینال:

( در این روش پروبی وارد واژن می‌کنند که به راحتی بررسی رحم، تخمدان‌ها، دهانه‌ی رحم و واژن صورت می گیرد). اولین سونوگرافی انجام شده در اوایل دوران بارداری است که معمولاً دو یا سه هفته بعد از عقب افتادن عادت ماهانه با هدف تشخیص ساک حاملگی ،حاملگی خارج از رحم یا حاملگی مولار انجام می‌شود.
در اویل بارداری به دلیل ارئه تصویر کلی در سونوگرافی شکمی نمی‌توان از این نوع سونوگرفی استفاده کرد و سونوگرافی ترانس واژینال تصویر بهتری را ارائه می‌کند.

از سویی دیگر در سونوگرافی شکمی مثانه باید پر باشد تا ساختار لگن با وضوح بالا مشاهده شود.

سونوگرافی nt بین هفته‌ها‌ی ۱۱ تا ۱۳ بارداری و به عنوان جزئی از غربالگری‌های سه ماهۀ اول انجام می گیرد. در این سونوگرافی میزان مایع پشت گردن جنین و ضخامت آن بررسی می شود و احتمال ابتلا به اختلالات کروموزومی در نتیجه این سونوگرافی مشخص می شود هم‌چنین میزان رشد جنین، ضربان قلب و ساختار مغز بررسی می‌شود.

در این سونوگرافی بهتر است مثانه پر باشد تا تصویر واضح‌تری در اختیار سونوگرافیست قرار دهد.

معنای afi در سونوگرافی بارداری چیست؟ | سونوگرافی پستان اصفهان

سونوگرافی آنومالی یا آناتومی اسکن:

بین هفته‌های ۱۶ تا ۱۸ صورت می پذیرد. جنین به دقت برای یافتن هر نوع نقص ساختاری و مشکلات رشد (در این روش حفره‌های قلب، کلیه‌ها، مثانه، شکم، مغز، نخاع و اندام‌های جنسی ) بررسی می‌شود همچنین امکان تعیین جنسیت جنین نیز امکان‌پذیر است. همچنین اندام‌های بدن جنین اندازه‌گیری شده تا مطمئن شوند، جنین با توجه به سن بارداری رشد کرده است.
البته در مواردی ممکن است جنسیت زودتر تشخیص داده شود، اما درصد خطا بالا بوده و در این سونوگرافی با اطمینان کامل می‌توان پی به جنسیت جنین برد.

بعد از هفتۀ ۲۸ بارداری آخرین سونوگرافی برای بررسی میزان رشد جنین و وزن او به نسبت سن جنین انجام می‌شود
در سونوگرافی‌های عادی یا سایر آزمایش‌ها ، بعضی اوقات مواردی وجود دارد که نیازمند بررسی بیشتری است تا نسبت به نبود هر گونه مشکل اطمینان حاصل شود که پزشک ممکن است سونوگرافی با کاربردهای تشخیصی را تجویز کند

با انجام سونوگرافی دقیق و به موقع از سلامت جنین خود اطمینان حاصل کنید:

Early OB
( سونوگرافی تشخیص بارداری): زمان مناسب این سونوگرافی از 6 هفتگی میباشد.

NT
( سونوگرافی غربالگری سه ماهه اول ): زمان مناسب این سونوگرافی از هفته 11 تا 13 هفته و 6 روز میباشد.

Anomally Scan
( سونوگرافی غربالگری سه ماهه دوم ): زمان مناسب این سونو گرافی از هفته 18 تا 22 بارداری میباشد.

3D , 4D
( سونوگرافی سه بعدی و چهار بعدی ): زمان مناسب این سونو گرافی از هفته 18 تا هفته 28 بارداری میباشد.

BPP
( سونوگرافی بیوفیزیکال ): زمان مناسب این سونوگرافی هفته های پایانی بارداری میباشد.

Late OB
( سونوگرافی تعیین وضعیت و سلامت جنین ): زمان مناسب این سونوگرافی هفته های پایانی بارداری و در مواقع صلاحدید پزشک میباشد.

 


مطالب پیشنهادی:

الاستوگرافی غدد بزاقی

نحوه انجام بیوپسی کلیه

سونوگرافیک سندرم داون

Leave a Comment