انواع شکستگی لگن | سونوگرافی پستان اصفهان | رادیولوژی و سونوگرافی تشخیصی سرو-دکتر نینا زاهدی نژاد

شکستگی لگن را میتوان به سه دسته کلی تقسیم کرد:

1– شکستگی حلقه لگن

شکستگی در استخوان های ساکروم، ایلیوم، ایسکیوم و پوبیس را شکستگی حلقه لگن می گویند و به دو دسته پایدار و ناپایدار تقسیم می شود.

  • شکستگی های پایدار

در نواحی برجستگی های حلقه در ورزشکاران، به دنبال ضربه مستقیم به لگن و یا در افراد مسن، بدنبال زمین افتادن اتفاق می افتد.

  • شکستگی های ناپایدار
  • غالباً به دنبال ضربه بسیار شدید، در هنگام سقوط از ارتفاع و سوانح جاده ای اتفاق می افتد و قطعات شکستگی به راحتی جابجا می شود.

2– شکستگی استابولوم

این نوع شکستگی لگن از این جهت اهمیت دارد که باید به دقت جا اندازی شود. اگر بعد از جا اندازی شکستگی های استابولوم، کوچکترین جابجایی در بین قطعات شکسته شده باقی بماند؛ موجب می شود مفصل ران در عرض چند ماه کامل تخریب شده و یا در عرض چند سال دچار آرتروز و ساییدگی خواهد شد.
شکستگی استابولوم اکثراً همراه با دررفتگی مفصل ران است. این نوع شکستگی معمولاً به دنبال تصادفات جاده ای اتفاق می افتد و ممکن است و سر استخوان ران از حفره استابولوم که حالا شکسته شده است، خارج شود که به آن دررفتگی مفصل ران می گویند.

3– شکستگی اطراف مفصل ران

این نوع شکستگی در قسمت بالایی استخوان ران یعنی در اطراف محلی که استخوان ران با لگن مفصل میشود، به وجود می آیند. شکستگی سر استخوان ران نیز معمولاً همراه با دررفتگی مفصل ران ایجاد میشود. شایع ترین مکانیسم ایجاد دررفتگی مفصل ران، تصادف اتومبیل و عدم استفاده از کمربند ایمنی است. شکستگی گردن استخوان ران بیشتر در افراد مسن شایع می باشد و علت آن پوکی استخوان است.

اولین اقدام برای تشخیص شکستگی های لگن؛ از طریق عکسبرداری (اشعه ایکس) از ناحیه لگن و استخوان لگن صورت می گیرد. عکس برداری توسط اشعه ایکس تصاویری را از استخوان‌ها نشان می‌دهد و معمولاً این تصاویر از زاویه‌های متفاوتی تهیه می‌شوند تا پزشک بتواند در رفتگی استخوان‌ها را نیز بررسی نماید.

انواع شکستگی لگن | سونوگرافی پستان اصفهان | رادیولوژی و سونوگرافی تشخیصی سرو-دکتر نینا زاهدی نژاد

صفحه ی رسمی اینستاگرام رادیولوژی سرو (سونوگرافی پستان اصفهان) را دنبال کنید.

ریسک فاکتورهای شکستگی لگن

  • افزایش سن

میزان شکستگی های لگن به طور قابل توجهی با افزایش سن به دلیل کاهش تراکم استخوان مشکلات بینایی و تعادل، افزایش می یابد.

  • جنسیت

شیوع شکستگی لگن در زنان هفتاد درصد از مردان بیشتر می باشد. زنان به نسبت مردان از میزان تراکم استخوان کمتری برخوردارند و همین امر موجب افزایش احتمال شکستگی در آن ها می شود.

  • سابقه برخی بیماری ها

ابتلا به برخی بیماری ها می تواند از عوامل خطر ابتلا به شکستگی لگن شود که این بیماری ها عبارت است از:

  1. اختلالات غدد درون ریز: مانند بیماری پرکاری تیروئید
  2. اختلالات روده ای: این بیماری می تواند منجر به کاهش جذب کلسیم و ویتامین D گردد.
  3. اختلالات رفتاری- شناختی
  4. اختلالات شدید، از جمله نارسایی آندورزی و بولیمیایی که می تواند باعث آسیب به اسکلت شده و بدن را از مواد مغذی ضروری برای ساخت استخوان محروم کند.
  • مصرف داروهای متعدد

یکی از عوامل خطر ابتلا به شکستگی لگن مصرف برخی از داروها همچون کورتیزون و پردنیزون می باشد که این نوع داروها می تواند منجر به تضعیف شدن استخوان ها شود. از طرفی استفاده همزمان برخی داروها موجب سرگیجه شده که این عامل احتمال سقوط و زمین افتادن را در فرد افزایش دهد.

  • رژیم غذایی نامناسب

داشتن رژیم غذایی نامناسب از عواملی است که بر روی جذب ویتامین ها از جمله ویتامین دی و کلسیم تأثیر می گذارد و حتی در جوانان می تواند باعث کاهش توده استخوانی شود که این عامل موجب افزایش احتمال شکستگی لگن در افراد می شود.

  • عدم تحرک

انجام فعالیت های ورزشی موجب تقویت استخوان ها و عضلات می شود؛ اما در صورتی که فردی به طور منظم ورزش نکند، احتمال کاهش تراکم استخوان در آنها می تواند موجب ضعیف تر شدن استخوان آنها شود.

  • مصرف دخانیات و مشروبات الکلی

دخانیات و مصرف الکل اختلالی در روند طبیعی استخوان سازی و نگهداری آن ایجاد می کند که در نهایت منجر به از دست رفتن استخوان می شود.

صفحه ی رسمی اینستاگرام رادیولوژی سرو (سونوگرافی پستان اصفهان) را دنبال کنید.

جهت تماس با رادیولوژی و سونوگرافی تشخیصی سرو اینجا کلیک کنید.


مطالب پیشنهادی رادیولوژی و سونوگرافی تشخیصی سرو-دکتر نینا زاهدی نژاد (سونوگرافی پستان اصفهان):

کاربرد سونوگرافی لگن در زنان و مردان

علت انجام سونوگرافی لگن

موارد بررسی در سونوگرافی لگن

روش های انجام سونوگرافی لگن

رادیولوژی لگن چیست ؟

Leave a Comment