تشخیص شکستگی لگن | سونوگرافی پستان اصفهان | رادیولوژی و سونوگرافی تشخیصی سرو-دکتر نینا زاهدی نژاد

آناتومی لگن

لگن عضو مهمی در بدن است که به شکل حلقوی بوده و در قسمت تحتانی بدن قرار دارد. این عضو به عنوان کانال ارتباطی بین اندام های پایین بدن با تنه بوده و از قسمت فوقانی به ستون فقرات و از قسمت تحتانی به استخوان های ران متصل می باشد. نقش لگن انتقال نیروهای وارد شده از تنه به اندام های قسمت تحتانی بدن می باشد. اعضای گوارشی و تولید مثل، عروق و بافت های عصبی مهم در قسمت تحتانی بدن از لگن عبور می کند. در صورتی که استخوان این عضو دچار آسیب شود فرد متحمل درد زیادی می شود.

از شایعترین آسیب های لگن، شکستگی لگن می باشد. شکستگی لگن، شکستگی است که یک یا چند استخوان از پنج استخوان لگن دچار شکستگی می شود و می تواند شامل شکستگی استابولوم (قسمتی از لگن که مفصل ران را تشکیل می دهد)، باشد. در رادیولوژی لگن می‌توان شکستگی استخوان‌های لگن یا شکستگی بخش فوقانی استخوان ران در محل گردن ران یا ناحیه تروکانتر را مشاهده کرد.

رادیولوژی، یک روش تصویربرداری رایج است که به پزشکان کمک کند داخل بدن را بدون نیاز به باز کردن با استفاده از جراحی مشاهده کنند. این روش تصویربرداری از ساختارهای داخلی موردنظر بدن تصاویری ایجاد می‌کند. که در اثر قرار گرفتن در معرض منبع کنترل‌شده اشعه ایکس تولید شده و به‌طور کلی در یک فیلم حساس عکاسی ضبط می‌شود.

علت شکستگی لگن

یک برخورد شدید (برای مثال تصادف با خودرو) می تواند در افراد در همه ی رده های سنی، علت شکستگی لگن محسوب می شود. در افراد مسن تر، شکستگی لگن معمولاً در اثر زمین خوردن از حالت ایستاده ایجاد می شود. در افراد دارای استخوان های بسیار ضعیف، شکستگی لگن می تواند به سادگی در اثر ایستادن بر روی یک پا و چرخیدن ایجاد شود.

علائم شکستگی لگن

  1. عدم توانایی حرکت بلافاصله پس از سقوط یا آسیب
  2. درد شدید در لگن یا کشاله ران
  3. ناتوانی در تحمل وزن در پایی که در آن طرف لگن دچار آسیب شده است.
  4. درد و ناراحتی در زمان فشردن یا چرخش مفصل ران
  5. کبودی و ورم

یکی از نشانه های ابتلا به بیماری مانند سرطان این است که استخوان بیمار ضعیف شده و در ناحیه کشاله ران یا ران در زمان استراحت دچار درد می شود. زمانی که استخوان لگن به طور کامل شکسته می شود، یکی از پاها به نسبت پای دیگر کوتاه به نظر می رسد.

عوارض جانبی شکستگی لگن

شکستگی لگن زندگی فرد را تحت تأثیر قرار می دهد به گونه ای که فرد در انجام فعالیت های روزمره خود دچار مشکل می شود. در صورتی که این عارضه درمان نشود عوارضی را برای بیمار ایجاد خواهد کرد که این عوارض عبارت است از:

  • مشاهده لخته خون در پاها یا ریه ها
  • زخم بستر
  • عفونت مجاری ادراری
  • ذات الریه
  • ناتوانی عضلانی، افزایش خطر افتادن و آسیب دیدن
  • خطر شکستگی ران در اثر تضعیف استخوان ها

تشخیص شکستگی لگن | سونوگرافی پستان اصفهان | رادیولوژی و سونوگرافی تشخیصی سرو-دکتر نینا زاهدی نژاد

صفحه ی رسمی اینستاگرام رادیولوژی سرو (سونوگرافی پستان اصفهان) را دنبال کنید.

روشهای تشخیص شکستگی لگن

اولین گام برای درمان شکستگی لگن عکسبرداری از لگن می باشد. تشخیص شکستگی های لگن از طریق عکسبرداری (اشعه ایکس) از ناحیه لگن و استخوان لگن صورت می گیرد. در مواردی که بیمار زمین می خورد و از درد لگن شاکی می شود، ممکن است شکستگی در انتهای فوقانی استخوان لگن اتفاق افتاده باشد و از طریق عکسبرداری قابل تشخیص نباشد. در چنین مواقعی عکسبرداری مغناطیسی یا ام آر آی برای درمان شکستگی لگن پیشنهاد می شود.

عکسبرداری ام آر آی شکستگی های پنهان را نشان می دهد . ام آر آی، میتواند شکستگی های لگن را که با عکسبرداری ساده مشخص نشده را تشخیص دهد . اگر بیماری به علت شرایط پزشکی مرتبط، نتواند ام آر آی انجام دهد به جای آن برای درمان شکستگی لگن ، می تواند از توموگرافی یا سی تی استفاده کند. سی تی به اندازه ی ام آر آی برای تشخیص شکستگی های پنهان ، حساس نیست اما برای درمان شکستگی لگن استفاده می شود.

رادیوگرافی لگن

روی تخت دراز می کشید و تصاویر از لگن شما گرفته می شود. نمای AP که مخفف کلمه anteroposterior به معنی قدامی خلفی است. عکسبرداری از نمای روبرو از ناحیه آسیب دیده است. در این نما اشعه ایکس از جلو به مفصل تابانده می شود. این نما زاویه عکسبرداری استاندارد از فمور است که کاملاً مفصل ران و استخوان ران را نمایش می دهد. با نمای AP موقعیت طبیعی استخوان ران بررسی می شود. رادیولوژیست یا متخصص ارتوپد میتواند شکستگی را تشخیص بدهد.

نحوه آمادگی برای رادیوگرافی لگن

بیمار باید قبل از انجام عکس برداری هرگونه وسایل فلزی را از خود دور کند.
در صورتی که بیمار درون بدن خود پلاتین دارد به دلیل آن که ممکن است مانع از عبور اشعه ایکس از بدن شود لازم است این مسئله را با پزشک خود در میان بگذارد.

عوارض جانبی رادیوگرافی لگن

مقدار تابش حاصل از اشعه ایکس بسیار پایین است. اگر باردار هستید یا احتمال می‌دهید باردار باشید، باید به پزشک اطلاع دهید. این فرآیند می‌تواند به روش‌هایی انجام شود که از شکم شما در برابر تابش محافظت گردد.

صفحه ی رسمی اینستاگرام رادیولوژی سرو (سونوگرافی پستان اصفهان) را دنبال کنید.

جهت تماس با رادیولوژی و سونوگرافی تشخیصی سرو اینجا کلیک کنید.


مطالب پیشنهادی رادیولوژی و سونوگرافی تشخیصی سرو-دکتر نینا زاهدی نژاد (سونوگرافی پستان اصفهان):

کاربرد سونوگرافی لگن در زنان و مردان

علت انجام سونوگرافی لگن

موارد بررسی در سونوگرافی لگن

روش های انجام سونوگرافی لگن

رادیولوژی لگن چیست ؟

Leave a Comment