درمان اسکولیوز عصبی عضلانی | سونوگرافی پستان اصفهان | رادیولوژی و سونوگرافی تشخیصی سرو-دکتر نینا زاهدی نژاد

یک رویکرد چند رشته ای برای درمان اسکولیوز عصبی عضلانی مورد نیاز است.

تیم درمان ممکن است شامل متخصصان ارتوپدی، اطفال، ریه، نورولوژی، اورولوژی، تغذیه و گوارش باشد. هماهنگی مراقبت بسیار مهم است و کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که تمام جنبه های درمان به حداکثر می رسد. در بسیاری از موارد، تیم درمان NMS توسط متخصص اطفال رشدی کودک هدایت می شود.

درمان NMS به سن و شرایط زمینه ای کودک شما و همچنین نوع و شدت انحنای ستون فقرات بستگی دارد.

درمان غیر جراحی

اگرچه درمان‌های غیرجراحی مانع از پیشرفت منحنی کودک شما نمی‌شوند، اما ممکن است پیشرفت را به تاخیر بیندازند و به بهبود عملکرد و کیفیت زندگی کمک کنند.

درمان های غیر جراحی عبارتند از:

  • اصلاح ویلچر: اگر فرزند شما لگن جابجا شده است که بر تعادل تاثیر می گذارد، می توان صندلی چرخدار او را برای بهبود وضعیت بدن تغییر داد. تغییرات ممکن است شامل پشتی صندلی های قالب گیری سفارشی و تنظیم موقعیت های جانبی برای کمک به بهبود تعادل در هنگام نشستن باشد.
  • مهاربندی: برای برخی از بیماران روی صندلی چرخدار، تیم درمان ممکن است پوشیدن یک بریس پلاستیکی قالب‌گیری شده در اطراف قسمت بالایی بدن را توصیه کند. این ممکن است وضعیت نشستن با ثبات تری را فراهم کند و امکان استفاده از بازوها و دست ها را فراهم کند. با این حال، بریس از پیشرفت منحنی های NMS جلوگیری نمی کند، همانطور که در اسکولیوز ایدیوپاتیک می تواند، و درمان قطعی برای NMS نیست. برای بیماران NMS که قادر به راه رفتن هستند، استفاده از بریس ممکن است باعث شود که احتمال افتادن یا از دست دادن تعادل خود در حین راه رفتن بیشتر شود. به خصوص اگر ضعف عضلانی قابل توجه، مشکلات ریوی یا راه رفتن نامنظم داشته باشند.
  • فیزیوتراپی: تمرینات خاص ممکن است به رفع عدم تعادل عضلانی کودک شما و بهبود عملکرد فیزیکی کمک کند.

درمان جراحی

تیم درمانی فرزند شما هنگام تعیین اینکه آیا باید جراحی برای کنترل انحنای ستون فقرات را توصیه کند، چندین چیز را در نظر می‌گیرد، از جمله اینکه این انحنا چقدر شدید است و چقدر بر عملکرد کودک شما تأثیر می‌گذارد.

رایج ترین نشانه های جراحی عبارتند از:

  1. منحنی های بیشتر از 50 درجه (در بیمارانی که هنوز در حال رشد هستند)
  2. منحنی های بیشتر از 50 درجه که بیش از 10 درجه پیشرفت کرده اند. (در بیمارانی که به بلوغ اسکلتی رسیده اند)
  3. مشکل در نشستن و بدتر شدن عملکرد
  4. درد
  5. مشکلات در عملکرد قلب یا ریه

تصمیم برای انجام عمل جراحی در بیمارانی که نمی توانند ارتباط برقرار کنند اغلب بسیار دشوار است و به اندازه انحنای ستون فقرات، تاثیر انحنا بر تعادل نشستن و مراقبت از بیمار بستگی دارد. ورودی خانواده و/یا مراقب در این فرآیند تصمیم گیری حیاتی است.

درمان اسکولیوز عصبی عضلانی | سونوگرافی پستان اصفهان | رادیولوژی و سونوگرافی تشخیصی سرو-دکتر نینا زاهدی نژاد

صفحه ی رسمی اینستاگرام رادیولوژی سرو (سونوگرافی پستان اصفهان) را دنبال کنید.

از آنجایی که NMS ناشی از یک بیماری عصبی عضلانی زمینه ای است، شرایط زمینه ای استراتژی درمان را هدایت می کند. به عنوان مثال، رفع فشار جراحی – جراحی که شامل برداشتن استخوانی است که ممکن است ساختارهای درون ستون فقرات را فشرده کند – ممکن است از پیشرفت منحنی در بیماران مبتلا به هیدروسیرنگومیلیا (یک کیسه مایع در طناب نخاعی) جلوگیری کند. بیمارانی که تحت این روش قرار می گیرند ممکن است نیازی به تثبیت ستون فقرات نداشته باشند.

  • میله های رشد: اکثر عملیات برای تثبیت ستون فقرات نیز رشد در بخشی از ستون فقرات را که تحت عمل جراحی قرار می گیرد متوقف می کند. تثبیت موقت ستون فقرات با میله های رشد ممکن است در کودکان خردسال ضروری باشد تا ستون فقرات، قفسه سینه و ریه ها تا حد امکان رشد کنند. هدف یک میله رشد اجازه رشد مداوم در عین اصلاح منحنی و بهبود عملکرد روزانه است.
  • کاشت میله های مغناطیسی (MAGEC) : جایگزین جدیدتر کاشت میله های مغناطیسی (MAGEC) است که می توانند در مطب پزشک بلند شوند و نیاز به جراحی های تهاجمی مکرر را از بین ببرند. برخی از بیماران مبتلا به NMS ممکن است کاندید استفاده از میله های MAGEC به دلیل سایر ایمپلنت های مغناطیسی یا الکتریکی نباشند.
  • فیوژن ستون فقرات: فیوژن ستون فقرات رایج ترین روش جراحی است که برای درمان NMS استفاده می شود. در طول این عمل، مهره های منحنی به هم جوش می خورند تا به یک جوش منفرد و جامد (توده استخوانی) تبدیل شوند. این باعث می شود رشد در بخش غیر طبیعی ستون فقرات به طور کامل متوقف شود و از بدتر شدن انحنا در آینده جلوگیری می کند.

عوارض اسکولیوز عصبی عضلانی

از آنجایی که NMS با سایر اختلالات عصبی عضلانی زمینه ای مرتبط است و از آنجایی که جراحی برای NMS معمولاً مناطق بیشتری از ستون فقرات را درگیر می کند، میزان عوارض بعد از جراحی بیشتر از سایر انواع اسکولیوز است. پزشک فرزند شما در مورد عوارض احتمالی و اقدامات انجام شده قبل از عمل جراحی برای پیشگیری از آنها با شما صحبت خواهد کرد.

به عنوان مثال، تیم درمانی فرزند شما برای به حداکثر رساندن تغذیه و وضعیت قلب و ریه قبل از جراحی تلاش می کند تا خطر عفونت و نیاز طولانی مدت به قرار گرفتن در ونتیلاتور پس از جراحی را به حداقل برساند.

صفحه ی رسمی اینستاگرام رادیولوژی سرو (سونوگرافی پستان اصفهان) را دنبال کنید.

جهت تماس با رادیولوژی و سونوگرافی تشخیصی سرو اینجا کلیک کنید.


مطالب پیشنهادی رادیولوژی و سونوگرافی تشخیصی سرو-دکتر نینا زاهدی نژاد (سونوگرافی پستان اصفهان):

علت و علائم اسکولیوز عصبی عضلانی

انحراف ستون فقرات (اسکولیوز) و تشخیص آن

سی تی اسکن ستون فقرات

اندامهای قابل بررسی با ام آر آی

انواع شکستگی در مهره های کمر

تشخیص و درمان شکستگی مهره های کمر

Leave a Comment