دلایل ضرورت انجام سونوگرافی آندومتریوز | سونوگرافی پستان اصفهان

بررسی دلایل ضرورت انجام سونوگرافی آندومتریوز

این سونوگرافی به منظور بررسی احتمال ابتلا به آندومتریوز توسط پزشک متخصص تجویز و انجام می شود. در این مطلب از سایت مرکز رادیولوژی سرو سونوگرافی پستان اصفهان دلایل ضرورت انجام سونوگرافی آندومتریوز را مورد بررسی قرار میدهیم.

این سونوگرافی معمولاً به بیمارانی که با شکایت از علائم زیر به پزشک مراجعه می کنند توصیه می شود:

  • ناباروری بعد از ازدواج
  • مسدود شدن راه خروج خون قاعدگی از رحم
  • سابقه خانوادگی ابتلا به آندومتریوز
  • سابقه عفونت لگنی و اختلالات رحمی
  • بهترین زمان سونوگرافی برای تشخیص اندومتریوز
  • طبق توصیه پزشک متخصص، در هر روز از دوره و یا بلافاصله بعد از اتمام دوره عادت ماهیانه سونوگرافی انجام خواهد شد.

تشخیص آندومتریوز با سونوگرافی واژینال

سونوگرافی می تواند توده های بزرگی از بافت را نشان دهد که احتمالاً نشانه های آندومتریوز است. سونوگرافی همچنین در تشخیص آندومتریوز تخمدان ها بسیار مفید است و تکه های ریز بافت را که ممکن است نشانه آندومتریوز باشد نیز نشان دهد؛ اما همه بافت ها با آندومتریوز یکسان نیستند و سونوگرافی می تواند برخی اما نه همه بافت ها را نشان دهد که شامل موارد زیر هستند:

  • بافت آندومتر که به کیست (اندومتریوم) تبدیل شده است.
  • بافت آندومتر که عمیقاً در یک اندام فرو رفته است (آندومتریوز عمیق یا DIE)
  • بافت آندومتر که کوچک و روی سطح یک اندام است توسط سونوگرافی قابل مشاهده نیست.

تشخیص اندومتریوز با سونوگرافی می تواند ضخیم شدن غیر عادی بافت ها، کیست اندومتریوما (توده های کیست مانند در تخمدان) و ضایعات و برآمدگی های عمیق را نشان داد. به علاوه یکی از راههای تشخیص کیست شکلاتی در تخمدان که اغلب زنان ممکن است به همراه آندومتریوز به آن دچار باشند آزمایش سونوگرافی است.

تشخیص اختلال رحم دو شاخه با سونوگرافی | سونوگرافی پستان اصفهان

آمادگی قبل از سونوگرافی واژینال

انجام سونوگرافی واژینال به اقدام خاصی نیاز ندارد و فقط از بیمار خواسته می شود که پیش از انجام سونوگرافی، مثانه خود را تخلیه کند. اگر خانمی از تامپون استفاده می کند، در هنگام انجام سونوگرافی واژینال باید تامپون از داخل واژن خارج گردد.

روش انجام سونوگرافی واژینال

پس از اینکه بیمار بر روی تخت معاینه دراز کشید، باید زانوهای خود را خم کند. در برخی تخت های معاینه جایگاه ویژه ای برای قراردادن پاها وجود دارد که بیمار در آنها احساس راحتی بیشتری می کند. پروب سونوگرافی واژینال با سایر پروب های سونوگرافی تفاوت دارد. این پروب حالت میله ای شکل دارد تا بتواند وارد رحم بیمار شود. در ابتدا پزشک یک کاور استریل از جنس لاتکس را بر روی پروب واژینال قرار می دهد و پس از آغشته کردن به ژل سونوگرافی، آن را وارد واژن بیمار می کند.

زمانی که پروب وارد واژن بیمار می شود، امواج فراصوت به اندام های داخلی برخورد می کنند و انعکاس می یابند. امواج منعکس شده به کامپیوتری که در دستگاه سونوگرافی وجود دارد منتقل می شوند و فرایند پردازش بر روی آنها انجام می گیرد. این فرایند در نهایت باعث ایجاد تصویر از دستگاه تناسلی بیمار بر روی مانیتور دستگاه می شود.

عوارض جانبی سونوگرافی واژینال

سونوگرافی واژینال هیچ خطری ندارد؛ زیرا در انجام آن از اشعه استفاده نمی شود. برخی افراد ممکن است به پوشش لاتکس مبدل سونوگرافی واژن حساسیت داشته باشند.


مطالب پیشنهادی:

انجام ماموگرافی در دوره بارداری

تشخیص شکستگی فک و گونه با رادیوگرافی

تشخیص علل کلیه نابجا یا کلیه اکتوپیک

Leave a Comment