سرطان دهانه رحم | سونوگرافی پستان اصفهان | رادیولوژی و سونوگرافی تشخیصی سرو-دکتر نینا زاهدی نژاد

رحم اندام تولید مثل در زنان

ارگانی است که گلابی شکل بوده و رشد جنین را عملی می‌کند. به طور کلی رحم زنان دارای دو بخش فوقانی و تحتانی است. بخش فوقانی دارای قسمت‌های فوندوس، لوله‌های فالوپ، تخمدان‌ها و لیگامان‌ها است. در حالی که بدنه رحم، ایستموس، دهانه رحم و واژن جز بخش تحتانی به حساب می‌آیند. سرطان دهانه رحم(Cervical cancer) از دهانه این عضو داخلی شروع می‌شود. سرطان دهانه رحم نوعی سرطان است که در سلول های دهانه رحم، یعنی قسمت پایینی رحم که به واژن متصل می شود رخ می دهد.

این قسمت بخشی از دستگاه تناسلی است و گاهی اوقات گردن رحم نیز نامیده میشود. سرطان دهانه رحم می‌تواند بافت‌های عمیق‌تر دهانه رحم را تحت تأثیر قرار دهد و ممکن است به سایر قسمت‌های بدن که اغلب شامل ریه‌ها، کبد ، مثانه ، واژن و رکتوم میشود گسترش یابد. رشد بیماری سرطان دهانه رحم بسیار کند و آهسته میباشد، به همین دلیل زمان کافی برای درمان آن قبل از اینکه بیماری موجب به وجود آمدن آسیب های شدید بشود وجود دارد.

به لطف بهبود روش‌های غربالگری از طریق آزمایش های سالانه تعداد کمتری از زنان به دلیل این سرطان جان خود را از دست می‌دهند که در ادامه معرفی می گردند.

علت ایجاد سرطان دهانه رحم

سرطان دهانه رحم با تغییر غیرمعمول در بافت‌ها شروع می‌شود. یکی از مهم‌ترین دلایل ابتلا به سرطان دهانه رحم عفونت از طریق ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است. HPV می‌تواند باعث زگیل پوستی، زگیل تناسلی و سایر اختلالات پوستی شود. زمانی که بدن در معرض این ویروس قرار می‌گیرد، سیستم ایمنی معمولاً از آسیب رساندن ویروس جلوگیری می‌کند. خوشبختانه در تعداد بسیار کمی از افراد ویروس HPV برای سال‌های طولانی در بدن می‌ماند و در فرایند سرطانی شدن سلول‌های دهانه رحم مشارکت می‌کند.

سرطان دهانه رحم | سونوگرافی پستان اصفهان | رادیولوژی و سونوگرافی تشخیصی سرو-دکتر نینا زاهدی نژاد

صفحه ی رسمی اینستاگرام رادیولوژی سرو (سونوگرافی پستان اصفهان) را دنبال کنید.

عوامل خطرناک در سرطان دهانه رحم

افراد در شرایط زیر بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار می‌گیرند:

  1. شروع رابطه جنسی قبل از سن ۱۶ سالگی
  2. داشتن شریک جنسی متعدد
  3. مصرف قرص‌های ضدبارداری به‌ویژه برای بیش از ۵ سال
  4. سیگارکشیدن
  5. تضعیف سیستم ایمنی بدن
  6. بیماری مقاربتی مانند کلامیدیا، سوزاک، سفلیس و ایدز
  7. استفاده از داروی سقط جنین

سرطان دهانه رحم در چه سنی اتفاق می افتد؟

بیشتر زنان ۳۵ تا ۴۴ سال به این بیماری مبتلا می‌شوند. البته در موارد جدید بیش از ۱۵% بیماران زنان بالای ۶۵ سال بوده‌‌اند.

اهمیت تشخیص به موقع سرطان دهانه رحم

تشخیص زودرس سرطان دهانه رحم تأثیر مهمی در درمان و پیشگیری از گسترش بیشتر سرطان دارد. زمانی که سرطان در مراحل ابتدایی و زود تشخیص داده شود، احتمال درمان موفق‌تر و بهبود وضعیت سلامتی بیشتر است. تشخیص زودرس سرطان دهانه رحم می‌تواند باعث انتخاب درمان‌هایی با تهاجم کمتر و کم‌ضررتر باشد.

صفحه ی رسمی اینستاگرام رادیولوژی سرو (سونوگرافی پستان اصفهان) را دنبال کنید.

جهت تماس با رادیولوژی و سونوگرافی تشخیصی سرو اینجا کلیک کنید.


مطالب پیشنهادی رادیولوژی و سونوگرافی تشخیصی سرو-دکتر نینا زاهدی نژاد (سونوگرافی پستان اصفهان):

چسبندگی رحم چیست؟

تشخیص اختلال رحم دو شاخه با سونوگرافی

راه های درمان فیبروم رحمی

علل و علائم انواع چسبندگی رحم

تشخیص چسبندگی رحم

Leave a Comment