عوامل سرطان سینه در مردان

بررسی عوامل خطر سرطان سینه در مردان

مواردی وجود دارند که به عنوان عوامل خطر سرطان سینه یاد می شوند و موجب تشدید ریسک ابتلا به این سرطان می شوند. در ادامه این مطلب از سایت مرکز رادیولوژی سرو سونوگرافی پستان اصفهان به بررسی تعدادی از عوامل سرطان سینه در مردان می پردازیم.

بالا بودن سطح استروژن خون در مردان

در حالت عادی مردان در مقایسه با زنان مقدار بسیار کمتری استروژن تولید می کنند. اما در بعضی شرایط خاص و بیماری ها ممکن است سطح استروژن در مردان افزایش غیر عادی داشته باشد. رشد و بزرگ شدن غیر عادی سینه های مردان که اصطلاحاً به آن ژنیکوماستی (gynecomastia) می گویند در نتیجه افزایش همین سطح استروژن به وجود می آید. غالباً سرطان سینه در مردان دارای گیرنده استروژن مثبت هستند یعنی پروتئینی که بر روی سطح سلول های سرطانی وجود دارد می تواند استروژن را دریافت کرده و آن را از طریق دیواره سلول به داخل سلول بفرستد. دو بیماری نیز وجود دارد که می تواند باعث افزایش سطح استروژن و میزان تولید آن در خون شود. یکی سندرم Klinefleter و دیگری بیماری سیروز کبدی است.

زمینه خانوادگی

اگر پدر، برادر یا سایر بستگان مذکر یا حتی مونث فرد به انواع سرطان سینه مبتلا شده باشند احتمال ابتلا افزایش می‌یابد. اختلالات ژنتیکی در ژن‌های BRCA۱ و BRCA۲ از عوامل نادر، اما مؤثر در ابتلا به سرطان سینه می‌باشد. ژن BRCA2 ژنی است که بر روی کروموزوم 13 قرار دارد و وظیفه آن سرکوب کردن رشد بیش از حد سلول های غیر عادی می باشد.

سندرم Klinefleter (کالین فلتر)

سندرم کالین فلتر در مردانی رخ می‌دهد که با یک نسخه اضافه از کروموزوم X متولد می‌شوند. در نتیجه به جای XY به صورت XXY هستند. مردان مبتلا به این سندروم بیضه‌هایی کوچک‌تر از اندازه طبیعی دارند و میزان ترشح تستوسترون در آن کاهش یافته و استروژن بیشتری در بدن آنها تولید می‌شود.

قرارگیری در معرض انواع پرتو ها

قرار گیری در معرض اشعه های یونیزه از عواملی است که احتمال بروز سرطان سینه در مردان را افزایش می دهد. مردانی که قبلاً برای درمان بدخیمی در ناحیه قفسه سینه تحت درمان با شیوه پرتو درمانی قرار گرفتند. به عنوان مثال مردانی که برای درمان لنفوم هوچکین که نوعی سرطان خون محسوب می شود، احتمال بروز سرطان سینه در آنها بیشتر از دیگر مردان است.

 

سرطان پستان در مردان | سونوگرافی پستان اصفهان

بیماری سیروز کبدی

بیماری سیروز کبدی ممکن است در نتیجه مصرف بیش از حد الکل، هپاتیت مزمن ویروسی یا شرایط ژنتیکی به وجود آید. که این بیماری منجر به افزایش تجمع مواد سمی در کبد می شود. بروز سیروز کبدی منجر به تغییر میزان پیوند های پروتئینی و آزاد هورمون های زنان و مردانه در خون می شود. و باعث افزایش سطح استروژن در جریان خون مردان می شود. در نتیجه مصرف زیاد الکل احتمال بروز سیروز کبدی را در مردان افزایش داده و فرد استروژن بیشتری تولید می کند که موجب می شود فرد در معرض ابتلا به سرطان سینه قرار گیرد.


مطالب پیشنهادی:

سونوگرافی آدرنال

کاربردهای فلوروسکوپی چیست؟

مراقبتهای بعداز بیوپسی پستان

Leave a Comment