مراقبتهای بعداز بیوپسی پستان | سونوگرافی پستان اصفهان

آشنایی با مراقبتهای بعداز بیوپسی پستان

نمونه برداری به معنی برداشتن قسمتی از سلول یا بافت از ناحیه ای است که مشکوک به بیماری است. این روش برای معاینه با کمک میکروسکوپ از قسمت های مختلف بدن برای اهداف تشخیصی یا برای معاینات مختلف استفاده می شود. در اوایل بیوپسی فقط برای جداسازی بافت طبیعی از بافت سرطانی استفاده می شد. در ادامه این مطلب از سایت مرکز رادیولوژی سرو سونوگرافی پستان اصفهان به معرفی نکات مراقبتهای بعداز بیوپسی پستان می پردازیم.

امروزه با آشکارسازی ساختار ژنتیکی و بیولوژی بافت سرطانی با بیوپسی می‌توان سرعت رشد تومور را پیش بینی کرد. همچنین احتمال انتشار (متاستاز) به سایر اندام‌ها و نوع درمان را تشخیص داد. نمونه برداری برای مواردی که حتی پس از انجام بسیاری از تکنیک ها نمی توان به تشخیص واضح بیماری دست یافت، به کار می رود.

برخی از بیماری ها به ویژه سرطان، ممکن است با انجام آزمایش ها و روش های تصویربرداری قابل تشخیص نباشد. به همین دلیل از بیوپسی برای تشخیص قطعی بسیاری از بیماری ها استفاده می شود. با این روش در بیماران سرطانی برای تعیین نوع سرطان، درجه تمایز و خوش خیم یا بدخیم بودن آن انجام می شود. همچنین مرحله سرطان مشخص می شود و برنامه درمانی در نظر گرفته می شود. اگر پزشک شما پیشنهاد می‌کند که بیوپسی سینه انجام دهید، به این معنی نیست که شما سرطان سینه دارید.

اکثر توده ها و سایر تغییراتی که با بیوپسی بررسی می شوند، خوش خیم هستند، یعنی سرطانی نیستند. برای جلوگیری از بروز عفونت بعد از نمونه برداری پستان لازم است مراقبت هایی را انجام دهید. دستورالعمل های لازم برای مراقبت از زخم ناحیه نمونه برداری، توسط پزشک به شما ارائه می شود.

دلایل بیوپسی پستان

نمونه برداری از پستان به دلایل مختلفی انجام می‌شود که مهم‌ترین آنها به شرح زیر هستند:

  • احساس توده در پستان
  • مشاهده تغییرات در نوک پستان (ترشح)
  • نتیجه مثبت وجود توده در پستان در ماموگرافی یا سونوگرافی پستان

نکات لازم قبل از نمونه برداری پستان

لازم است قبل از انجام بیوپسی نکاتی را رعایت کنید و با آگاهی کامل در جلسه حاضر شوید. در زیر به تعدادی از این نکات اشاره میکنیم:

  • در صورت باردار بودن نیز باید پزشک خود را از این مسئله آگاه کنید.
  • اگر به داروی خاصی آلرژی دارید و یا داروی خاصی مصرف می کنید حتماً پزشک را مطلع کنید.
  • مصرف داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین میتواند باعث افزایش خون ریزی شود به همین دلیل اگر از این داروها هفت روزه گذشته مصرف کردید پزشک را مطلع کنید.
  • اگر بیوپسی شما با استفاده از تصویربرداری ام آر آی انجام می شود و بدن شما دارای دستگاه های الکترونیکی خاصی است باید آن را به مسئول آن بخش اطلاع دهید.

بیوپسی سینه چقدر شایع است | سونوگرافی پستان اصفهان

مراقبتهای بعداز بیوپسی پستان

توصیه می شود ناحیه ای که نمونه برداری انجام شده است را به خوبی تمیز نموده و خشک نمایید. در صورتی که از بخیه در این ناحیه استفاده شده است. باید تا زمانی که بخیه های شما توسط پزشک برداشته می شوند، مراقبت بخیه های خود باشید. در مواردی که از بخیه استفاده نمی شود. ناحیه مورد نظر بانداژ و پانسمان شده که بعد از مدتی می توانید پانسمان را برداشته و استحمام نمایید.
ممکن است تا چندین روز بعد از نمونه برداری پستان، احساس درد در این ناحیه وجود داشته باشد. در صورتی که احساس درد شما شدید است می توانید با مشورت پزشک از مسکن های ساده استفاده نمایید.
بعد از درمان نیازی به رعایت رژیم غذایی خاصی نیست مگر در مواردی که پزشک متخصص شما نظر دیگری داشته باشد.
توصیه می شود برای مدتی بعد از نمونه برداری سینه از انجام فعالیت های ورزشی و همچنین فعالیت های سنگین خودداری نمایید.
استفاده از داروی آسپرین بعد از بیوپسی پستان تا چند روز توصیه نمی شود؛ چراکه احتمال خونریزی را بعد از درمان افزایش می دهد.
در مواردی که با تب و لرز، افزایش درد شدید و غیر قابل تحمل و یا تورم خونریزی شدید در ناحیه مواجه شدید، لازم است در اسرع وقت پزشک خود را در جریان بگذارید. در این صورت با توجه به مشکل ایجاد شده، برای بهبود وضعیت شما دستورالعمل های خاص ارائه می شود.

آیا بیوپسی پستان عوارضی دارد؟

تمامی فرایندهایی که روی بدن انجام می شوند، ممکن است عوارض و خطراتی را به دنبال داشته باشند. برخی از عوارض احتمالی نمونه برداری پستان شامل موارد زیر می شود:

  • عفونت در نزدیکی محل نمونه برداری
  • کبودی و درد خفیف در محل نمونه برداری
  • خونریزی طولانی مدت از محل نمونه برداری

اگر بیوپسی از طریق اشعه ایکس انجام شود. میزان اشعه بسیار اندک است و خطر قرار گرفتن در معرض اشعه بسیار کم می باشد. بسته به وضعیت پزشکیتان ممکن است با خطرات دیگری نیز مواجه شوید.

 


مطالب پیشنهادی:

عوارض اشعه ایکس برای جنین

سونوگرافی آدرنال

کاربردهای فلوروسکوپی چیست؟

Leave a Comment