مزایا کلی فیبرواسکن کبد | سونوگرافی پستان اصفهان | رادیولوژی و سونوگرافی تشخیصی سرو-دکتر نینا زاهدی نژاد

در این مطلب مزایا فیبرواسکن کبد را جزئی تر بررسی می کنیم:

  • سریع و بدون درد

مزیت اصلی این است که فیبرواسکن روشی سریع و بدون درد برای ارزیابی سلامت کبد است. در بخش قابل توجهی از بیماران، این روش جایگزین بیوپسی کبد شده است. از مزایا فیبرواسکن می توان به این اشاره کرد که در بسیاری از مواردی که هیچ نشانه ظاهری از بیماری کبدی متوسط یا حتی شدید وجود ندارد، در یک بررسی 10 دقیقه ای می تواند اطلاعات مهمی در مورد سلامت کبد بدهد.

  • کاهش نیاز به بیوپسی کبد

از مزایا فیبرواسکن کبد این است که بدون محدودیت در دفعات استفاده می شود. فیبرواسکن می‌تواند پیشرفت، رکود یا پسرفت بیماری کبدی فرد را کنترل کند و اندازه‌گیری کمی دقیقی از موفقیت درمان‌ها یا اصلاح سبک زندگی دهد. در برخی موارد فیبروسکن نیاز به بیوپسی کبد را برای ارزیابی پیشرفت بیماری کاهش می دهد.

فیبرواسکن کبد با فناوری بسیار پیشرفته خود سختی (انعطاف پذیری) کبد را در مدت زمان کوتاهی با استفاده از امواج اولتراسوند سریع، بدون درد و بدون هیچ گونه عوارض برای بدن اندازه گیری می کند.

از مزایا فیبرواسکن کبد این است که با اندازه گیری درجه سختی (انعطاف پذیری)، آسیب کبدی (به ویژه فیبروز پیشرفته) را با دقت بالایی تشخیص می دهد.

فیبرواسکن ناحیه ای از کبد را بررسی می کند که حداقل 100 برابر بزرگتر از نمونه بافتی است که توسط بیوپسی کبد گرفته می شود.

  • بی خطری فیبرواسکن

کبد عضوی سرسخت است که با ترمیم خود و محافظت از بقیه بدن می تواند سال ها آسیب را تحمل کند. معمولا تا زمانی که فرد در مراحل پایانی نارسایی کبدی قرار نگیرد، علائم مشکلات کبدی دیده نمی شود. اگر احساس می‌کنید سبک زندگی‌تان روی کبدتان تاثیر گذاشته است، این تست ساده و بدون خطر می تواند سلامت کبد را ارزیابی کند.

  • دقت بالا فیبرواسکن کبد

فناوری فیبرواسکن امکان ارزیابی دقیق فیبروز کبدی ناشی از آسیب شناسی های مختلف را فراهم می کند. سندرم متابولیک و بیماری کبد چرب غیر الکلی، هپاتیت ویروسی مزمن و مصرف بیش از حد الکل از مواردی هستند که به کبد آسیب می رسانند. از مزایا فیبرواسکن کبد این است که تست به‌طور دقیق بیماران مبتلا به بیماری جدی کبد را شناسایی می کند و به پزشک کمک می‌کند تا درمان متناسب با نیاز را انجام دهد.

  • نظارت بر تغییرات بیماری های کبد

بدون محدودیت در دفعات استفاده، فیبرواسکن می‌تواند پیشرفت، رکود یا پسرفت بیماری کبدی فرد را کنترل کند و اندازه‌گیری کمی دقیقی از موفقیت درمان‌ها یا اصلاح سبک زندگی ارائه دهد.

  • Cap در فیبرو اسکن کبد

دستگاه های دارای CAP میزان چربی کبد را با دقت بالاتری از سونوگرافی محاسبه می کنند. بنابراین از مزایا انجام فیبرواسکن کبد با دستگاه‌های پیشرفته، اندازه گیری دقیق گرید چربی کبد است. گریدهای یک و دو نیاز به اصلاح سبک زندگی دارند. اما گریدهای سه (فیبروز) و چهار (سیروز) نیازمند درمان جدی دارند. گرید پنج وخیم ترین گرید کبد چرب است. بیمار ممکن است در این حالت نیازمند پیوند کبد شود. بنابراین مزایا فیبرواسکن کبد در تشخیص زودهنگام بیماری های جدی کبدی را دست کم نگیرید.

مزایا کلی فیبرواسکن کبد | سونوگرافی پستان اصفهان | رادیولوژی و سونوگرافی تشخیصی سرو-دکتر نینا زاهدی نژاد

صفحه ی رسمی اینستاگرام رادیولوژی سرو (سونوگرافی پستان اصفهان) را دنبال کنید.

آیا فیبرواسکن کبد را می توان برای هر بیمار انجام داد؟

انجام این روش در زنان باردار، مبتلایان به آسیت (مایع در شکم)، کسانی که وسایل پزشکی دارند (مانند ضربان ساز، دستگاه های الکتروشوک) توصیه نمی شود. یکی دیگر از عوامل محدود کننده فیبرواسکن، چاقی است. بافت چربی زیر جلدی موجب کاهش سرعت امواج صوتی می شود، کیفیت اندازه گیری این آزمایش پائین می آید. بنابراین اگرچه فیبرواسکن کبد مزایا زیادی دارد اما باید شرایط بیمار قبل از انجام تست توسط متخصص بررسی شود.

تفسیر فیبرواسکن کبد

در گزارش فیبرواسکن، سختی کبد بین 1.5-75 کیلو پاسکال و CAP (نشان دهنده چاقی) بین 100-400 دسی‌بل بر متر گزارش می‌شود. مقادیر به‌دست‌آمده باید توسط یک پزشک متخصص گوارش و بیماری‌های کبد، با در نظر گرفتن سابقه پزشکی بیمار و جواب آزمایش‌ها، بررسی شود.

عوارض فیبرواسکن کبد

شاید بخواهید در کنار بررسی مزایا فیبرواسکن کبد، از عوارض آن نیز مطلع شوید. نتایج حاصل از فیبرواسکن کبد، دقت بسیار بالایی دارد. برخلاف بیوپسی که تهاجمی است و ممکن است عوارضی از جمله درد (1 در 5 بیمار)، خونریزی (1 در 1000) و مرگ (1 در 10000) ایجاد کند، فیبرواسکن کاملا بی خطر است.

صفحه ی رسمی اینستاگرام رادیولوژی سرو (سونوگرافی پستان اصفهان) را دنبال کنید.

جهت تماس با رادیولوژی و سونوگرافی تشخیصی سرو اینجا کلیک کنید.


مطالب پیشنهادی رادیولوژی و سونوگرافی تشخیصی سرو-دکتر نینا زاهدی نژاد (سونوگرافی پستان اصفهان):

مزایا فیبرواسکن کبد

تکنیک های الاستوگرافی کبد چیست؟

هر آنچه که باید درباره الاستوگرافی کبد بدانید !

نحوه انجام الاستوگرافی

روش الاستوگرافی کبد

موارد ضروری برای الاستوگرافی کبد

Leave a Comment