چسبندگی رحم | سونوگرافی پستان اصفهان | رادیولوژی و سونوگرافی تشخیصی سرو-دکتر نینا زاهدی نژاد

چسبندگی رحم در دیواره های داخلی رحم (آندومتر) ایجاد می شود.

وظیفه اصلی آندومتر در حقیقت ایجاد فضای مناسب برای نگه داری تخمک لقاح یافته به منظور رشد آن است. چسبندگی رحم باعث سقط جنین یا ناباروری می شود. زایمان های مکرر، عفونت مزمن لگن یا دهانه رحم، کورتاژ، هر گونه عمل جراحی رحم خطر ابتلا به چسبندگی رحم را افزایش می دهد.

چسبندگی رحم چیست؟

یکی از بیماری های شایع در زنان می باشد که بطور طبیعی برای هیچ کدام از زنان اتفاق نمی افتد. چرا که پوشش درونی رحم یا مخاط آندومتر در رحم به طور طبیعی و مرتب ایجاد می‌ شود و فرو می ریزد که همین باعث به وجود آمدن قاعدگی می ‌شود . اما در برخی موارد این لایه مخاطی از بین رفته و به تدریج با از بین رفتن آندومتر قسمت های مختلف داخلی رحم به هم می چسبند که باعث وجود این عارضه می شود.

علائم این بیماری:

شاید شایع ترین علامت این بیماری سقط جنین مکرر باشد. خونریزی بسیار کم یا قطع خونریزی در زمان قاعدگی و یا قاعدگی دردناک می تواند از علائم چسبندگی رحم باشد. توصیه می شود در صورت ملاحظه علائم مذکور فورا به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

چسبندگی رحم | سونوگرافی پستان اصفهان | رادیولوژی و سونوگرافی تشخیصی سرو-دکتر نینا زاهدی نژاد

صفحه ی رسمی اینستاگرام رادیولوژی سرو (سونوگرافی پستان اصفهان) را دنبال کنید.

پیشگیری از ایجاد چسبندگی رحم

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است، لذا توصیه می شود که در صورت مشاهده عفونت های لگنی یا واژنی یا هر نوع عفونت در دستگاه تناسلی فورا به پزشک متخصص مراجعه نمایید. چرا که عفونت مزمن می تواند خطر ابتلا به چسبندگی رحم را افزایش دهد. همچنین توصیه می شود که سالانه جهت چکاب به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه نمایید.

در صورتی که ترشحات بد بو، احساس سوزش هنگام دفع ادرار، سوزش در ناحیه واژن و یا خارش داشتید پزشک خود را در جریان قرار دهید. همچنین توصیه می شود هر سال حداقل یکبار جهت انجام تست پاپ اسمیر اقدام نمایید. توصیه می شود که از روش های پیشگیری از بارداری مخصوصا روش هایی مثل آی یو دی به مدت زمان طولانی استفاده نکنید، چرا که این روش ها باعث آسیب دیدن دیواره رحم خواهد شد.

بیماری هایی مثل سل، جزام، آندومتریوز تخمدان، جنین فراموشی (جنینی که داخل رحم سقط شده و همانطور مانده است)، کورتاژ، عفونت های داخلی، فیبروم رحمی و جراحی های لگنی خطر ابتلا به چسبندگی رحم را به میزان فراوانی افزایش می دهند.

برخی از بیماری های شکمی اجتناب ناپذیر مثل آپاندیست نیز ممکن است باعث چسبندگی رحم شود. لذا در صورت وجود هرکدام از بیماری های مذکور باید فورا اقدامات درمانی انجام شود و از پیشرفت آن جلوگیری کرد.

صفحه ی رسمی اینستاگرام رادیولوژی سرو (سونوگرافی پستان اصفهان) را دنبال کنید.

جهت تماس با رادیولوژی و سونوگرافی تشخیصی سرو اینجا کلیک کنید.


مطالب پیشنهادی رادیولوژی و سونوگرافی تشخیصی سرو-دکتر نینا زاهدی نژاد (سونوگرافی پستان اصفهان):

تشخیص اختلال رحم دو شاخه با سونوگرافی

راه های درمان فیبروم رحمی

علل و علائم انواع چسبندگی رحم

تشخیص چسبندگی رحم

Leave a Comment