انواع سونوگرافی

برای شما مراجعه کنندگان عزیز مرکز رادیولوژی و سونوگرافی تشخیصی سرو دکتر نینا زاهدی نژاد، مقاله ای با عنوان انواع سونوگرافی : (دسته بندی کلی) را برای شما به صورت خلاصه و مفید بیان کرده ایم.

اساسا هفت روش متفاوت وجود دارد، اما روند اصلی یکسان است. انواع مختلف روش ها عبارتند از:

۱- سونوگرافی ترانس واژینال : جهت تولید تصاویر سونوگرافی در داخل واژن مورد استفاده قرار می گیرند که ترانس واژینال اغلب در دوران اولیه بارداری استفاده می شود.

۲- سونوگرافی معمولی : معاینه ای که از یک مبدل استفاده می شود و در نواحی مختلف بدن مانند شکم برای تولید تصاویر دو بعدی از جنین در حال رشد صورت می گیرد.

۳- سونوگرافی تخصصی : این معاینه شبیه سونوگرافی معمولی است، اما این نوع معاینه یک مشکل مشکوک را هدف قرار می دهد و از تجهیزات پیچیده تر استفاده می شود.

 

۴- تصویربرداری رنگی یا کالر داپلر : این روش تصویربرداری تغییرات جزئی در فرکانس امواج فراصوتی را اندازه گیری می کند، زیرا آنها از اجسام متحرک مانند سلول های خونی تصویربرداری می کنند.

۵- سونوگرافی سه بعدی : با استفاده از prob های مخصوص از قبل طراحی شده و نرم افزار های تخصصی مثلا برای تولید تصاویر سه بعدی از جنین در حال رشد است.

۶- سونوگرافی ۴ بعدی یا ۳ بعدی داینامیک : با استفاده از اسکنرهای مخصوص طراحی شده و مثلا برای نگاه کردن به صورت و حرکات کودک قبل از زایمان استفاده می شود.

۷- اکوکاردیوگرافی جنینی : استفاده از امواج اولتراسوند برای ارزیابی آناتومی و عملکرد قلب کودک است. دستگاه های پیشرفته ای در این زمینه  موجود می باشد. این گزارش برای کمک به ارزیابی مشکالت نقص قلب مادرزادی مورد استفاده قرار می گیرد.

در صورت مفید بودن مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

SARV Medical Imaging Institute

Nina Zahedi-Nejad  MD Consultant Radiologist , Breast Imaging Fellowship

رادیولوژی و سونوگرافی تشخیصی سرو

دکتر نینا زاهدی نژاد

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی تشخیصی

فلوشیپ تصویربرداری و بیوپسی پستان

عضو انجمن رسمی رادیولوژی اروپا و جامعه رادیولوژیست های آمریکا

جهت اطلاع از آدرس، شماره تماس، و ثبت نوبت و مشاوره به بخش تماس سایت مراجعه نمایید

تماس با ما

Leave a Comment