انواع شکستگی در مهره های کمر | سونوگرافی پستان اصفهان

بررسی انواع شکستگی در مهره های کمر

در این مطلب از سایت مرکز رادیولوژی سرو سونوگرافی پستان اصفهان انواع شکستگی در مهره های کمر را مورد بررسی قرار میدهیم.

شکستگی ناشی از فشار:

این نوع شکستگی فشاری در بیمارانی بیشتر مشاهده می شود که از علائم پوکی استخوان رنج می برند و یا بیمارانی که استخوان های آنها به خاطر ابتلا به سایر بیماری ها مثل سرطان استخوان ضعیف شده است. در صورتی که یک فشار ناگهانی یا بیش از حد به مهره ها وارد شود، ممکن است استخوان ها امکان تحمل فشار را نداشته باشند و در نتیجه این فشار دچار شکستگی شوند. شکستگی ساختار مهره به همراه له شدگی (wedge fracture) یک نوع خاص از این نوع شکستگی می باشد. در این حالت، یک بخش از مهره که معمولاً قسمت جلویی آن می باشد، متلاشی می شود و مهره ظاهر گوه مانند پیدا می کند.

ترکیدن:

این نوع شکستگی مهره کمر در نتیجه آسیب دیدگی های شدید ایجاد می شوند (برای مثال تصادف با اتومبیل). این شرایط زمانی ایجاد می شود که مهره ها با یک نیروی بیش از حد فشرده شوند. بر خلاف شکستگی های ناشی از فشار، در این حالت فقط یک بخش از مهره ها دچار شکستگی می شود. به خاطر اینکه در اینگونه مواقع مهره کاملاً خرد می شود، ممکن است تکه های استخوان در محل پخش شده و باعث وارد شدن آسیب به کانال نخاعی شود. این نوع شکستگی شدید تر از شکستگی ناشی از فشار می باشد.

تشخیص و درمان شکستگی مهره های کمر | سونوگرافی پستان اصفهان

شکستگی ناشی از خم شدن ستون فقرات:

در صورتی که فرد تصادف اتومبیل داشته و بدن وی با فشار به سمت جلو هول داده شود، ممکن است مهره ها در نتیجه فشار وارد شده از یکدیگر جدا شوند. ستون فقرات دارای قابلیت خم شدن به سمت جلو است. اما اگر این خم شدن با نیروی زیاد و به صورت ناگهانی انجام شود، باعث وارد شدن فشار بیش از حد به ستون فقرات می شود که می تواند شکستگی یک یا چند مهره را به همراه داشته باشد. اگر فرض کنیم ستون فقرات از سه بخش ستون مانند تشکیل شده است، شکستگی ناشی از خم شدن معمولاً باعث ایجاد شکستگی در ستون عقبی و میانی می شود. یک مثال از این نوع شکستگی در شکل زیر نشان داده شده است.

در رفتن مهره ها:

در صورتی که فرد به هر یک موارد شکستگی فوق دچار شود و مهره ها از محل خود جا به جا شده و در رفته باشند، فرد دچار در رفتگی ناشی از شکستگی استخوان شده است. معمولاً این نوع شکستگی هر سه ستون تشکیل دهنده ستون فقرات را تحت تأثیر قرار می دهد و به این ترتیب این ناحیه از بدن بسیار بی ثبات می شود.

عوارض شکستگی مهره های کمر

  • شکستگی شدید می تواند منجر به فلجی در فرد شود.
  • آمبولی ریوی
  • پنومونی
  • زخم های فشاری
  • ایجاد لخته خون در لگن و پاها که این عارضه به علت استراحت طولانی مدت در بستر و یا عدم تحرک می باشد. لخته ها ممکن است جدا شوند و به ریه ها و بخش های دیگری از بدن انتقال یابند.

مطالب پیشنهادی:

تشخیص و درمان شکستگی مهره های کمر

زمان مناسب برای انجام ماموگرافی

کاربردها و مزایای سونوگرافی

Leave a Comment