بررسی تفسیر سونوگرافی مثانه | سونوگرافی پستان اصفهان

نحوه تفسیر سونوگرافی مثانه

مثانه یکی از مهم ترین اعضای داخلی انسان است که وظیفه نگه داشتن و تخلیه کردن ادرار را از کلیه ها به عهده دارد. بیماری های مثانه می تواند در اثر عملکرد نامناسب و به موقع این عضو ایجاد شود. از مسائلی که در سونوگرافی مثانه مورد بررسی قرار می گیرد خود مثانه است که از لحاظ شکل کلی، ضخامت جدار مخاطی و احیاناً وجود ضایعات مخاطی مورد ارزیابی قرار می گیرد. در ادامه مطلب امروز سایت مرکز رادیولوژی سرو سونوگرافی پستان اصفهان به بررسی تفسیر سونوگرافی مثانه خواهیم پرداخت.

اگر سنگ در مثانه وجود داشته باشد یک بررسی سونوگرافی که در حالت مثانه پر باشد، دیده می شود. همین طور تعیین باقی مانده ادراری در افرادی که دچار پر ادراری یا تکرر ادرار هستند می تواند حائز اهمیت باشد. چراکه یکی از علل عمده پر ادراری، عدم خالی کردن کامل ادرار است. تشخیص به موقع و درمان زودهنگام عفونت و بیماری های مثانه، مانع از درگیر شدن کلیه و سایر قسمت ها می شود.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی، علم پزشکی نیز در زمینه تشخیص بیماری ها و درمان آن پیشرفت چشمگیر و موفقی داشته است. یکی از روش های رایج در تشخیص بیماری ها استفاده از روش سونوگرافی است. سونوگرافی به گونه ای از روش های تصویربرداری می گویند که با استفاده از امواج فراصوتی می تواند بیماری را تشخیص دهد. پس از چند روز تا دو هفته بعد از انجام تست، نتایج آن آماده خواهد شد، سپس پزشک به بررسی آن می پردازد. چنانچه در تصاویر شما ناهنجاری و یا شرایط خاصی قابل مشاهده باشد، پزشک این نقاط را مشخص می کند. بافت اضافی یا تومورهای سرطانی به صورت مناطق سفید رنگ روی بافتی متراکم در عکس سونوگرافی مشخص می شوند.

مطالعه بیشتر: بیماری های قابل تشخیص مثانه با سونوگرافی

علل انجام سونوگرافی مثانه

  • تکرر ادرار
  • سوزش ادرار
  • درد در پهلوها ( این دردها می تواند ناشی از مشکلات کلیوی باشد ).

در چنین مواردی پزشک هر دو اندام کلیه و مثانه را از نظر مواردی چون اندازه، ضخامت پارانشیم و نمای پارانشیم معاینه می کند و اگر در کلیه ، سنگ کلیه و یا ضایعه ای مانند کیست های کورتیکال، کیست پاراپلویک، توده های خوش خیم، توده های بدخیم و یا تورم و هیدرونفروز وجود داشته باشد و یا با بررسی اندازه مثانه، ضخامت جدار مخاطی و بررسی ضایعات مخاطی وجود سنگ در مثانه تشخیص داده شود، روند درمانی مناسب را برای بیمار تجویز می کند.

بیماری های قابل تشخیص مثانه با سونوگرافی | سونوگرافی پستان اصفهان

فواید سونوگرافی مثانه

  • سونوگرافی روشی غیر تهاجمی است (سوزن و تزریق ندارد).
  • سونوگرافی نسبت به سایر روشهای تصویربرداری ارزانتر است.
  • تصویربرداری با سونوگرافی بسیار ایمن است و در فرآیند آن از اشعه استفاده نمی شود.
  • اسکن سونوگرافی تصویری واضح از بافتهای نرم ارائه می دهد که به خوبی در انواع دیگر تصویربرداری قابل دستیابی نیست.

عوارض جانبی سونوگرافی

سونوگرافی مثانه روشی غیرتهاجمی برای تصویربرداری است. در فناوری سونوگرافی، برخلاف رادیوگرافی از تشعشع استفاده نمی شود و به جای اشعه، امواج صوتی غیرقابل تشخیص برای گوش انسان به کار برده می شود.

اقدامات لازم جهت سونوگرافی مثانه

به مدت ۱ تا ۲ ساعت پیش از سونوگرافی باید خوردن مایعات را آغاز کنید. پر شدن مثانه در افراد مختلف، متفاوت می باشد و شاید بعضی از افراد نیاز به آب بیشتری داشته باشند.
نوشابه های گازدار مصرف نکنید؛ زیرا با ایجاد گاز نمی توانند تصاویر مناسبی را در سونوگرافی ایجاد کنند.
پر بودن مثانه به اندازه بیش از حد، باعث فشرده شدن احشاء می شود و شاید منجر به اشتباه شدن تشخیص متخصص سونوگرافی شود.

راه های ارتباط با مرکر رادیولوژی و سونوگرافی سرو

نحوه انجام سونوگرافی مثانه

از بیمار خواسته می شود که روی تخت دراز بکشد. بعد از قرار گرفتن بیمار روی تخت، پزشک یک ژل بر پایه آب گرم را روی منطقه مورد نظر بدن قرار می دهد. این ژل کمک می کند تا مبدل تماس خوبی با بدن برقرار کرده و هوای بین مبدل و پوست که توان مسدود کردن امواج صوتی را دارد از بین برود. این مبدل روی پوست حرکت داده می شود تا در نهایت تصویر دقیق و درستی از منطقه مورد نظر به دست بیاید. تصاویر سونوگرافی بلافاصله در صفحه نمایش ویدئویی که مشابه مانیتور کامپیوتر است، قابل نمایش خواهد بود. کامپیوتر بر اساس دامنه و فرکانس و زمانی که صرف بازگشت سیگنال های سونوگرافی به مبدل می شود، اقدام به تولید تصویر می کند.

 


مطالب پیشنهادی:

تشخیص ضخیم شدن جداره مثانه با سونوگرافی

روش های غربالگری برای پیشگیری از سرطان پستان

علل و مزایای انجام سونوگرافی کلیه ، مثانه و پروستات

Leave a Comment