روشهای تشخیص کبد چرب | سونوگرافی پستان اصفهان

روشهای تشخیص کبد چرب

برای تشخیص کبد چرب ، پزشک تاریخچه پزشکی بیمار را بررسی کرده و یک معاینه فیزیکی را انجام می دهد و ممکن است در ادامه روند تشخیص خود شما را به مرکز سونوگرافی پستان اصفهان  ارجاع دهد یا چند آزمایش را تجویز کند.

سونوگرافی کبد

سونوگرافی کبد یکی از روش‌های مرسوم تشخیصی برای انواع بیماری‌ها و مشکلات کبدی است. این روش تشخیصی بر مبنای ارسال امواج صوتی با فرکانس‌های بالا عمل می‌کند. بدین ترتیب که امواج صوتی از طریق کنسول روی شکم و در قسمت قرارگیری کبد تابیده شده، این امواج از داخل بافت‌های بدن عبور کرده و نسبت به میزان درجه نفوذ خود پیامی ایجاد می‌کنند که با تجزیه و تحلیل میزان نفوذ آن‌ها به داخل بافت‌ها به کمک رایانه می‌توان به تصاویری از اندام‌ها دست یافت. با مقایسه و بررسی این تصاویر می‌توان هر نوع نقص و بیماری را تشخیص داد. سونوگرافی کبد در مرکز رادیولوژی و سونوگرافی سرو ( سونوگرافی پستان اصفهان ) انجام می شود.

تاریخچه پزشکی

پزشک برای بررسی کامل تاریخچه پزشکی بیمار ممکن است موارد زیر را بررسی کند:

  • دارو های مصرفی بیمار
  • مصرف الکل و سایر عادات سبک زندگی
  • سابقه پزشکی شخصی و خانوادگی بیمار، از جمله سابقه بیماری کبد
  • معاینه بدنی
  • برای بررسی التهاب کبد و وضعیت ظاهری کبد پزشک معالج می تواند بدن از جمله شکم بیمار را معاینه کند.

روشهای تشخیص کبد چرب | سونوگرافی پستان اصفهان

آزمایش خون

در بسیاری از موارد، بیماری پس از آزمایش خون تشخیص داده می شود که آنزیم های کبدی زیاد را نشان می دهد. به عنوان مثال، پزشک ممکن است آزمایش آلانین آمینوترانسفراز (ALT) و تست آسپارتات آمینوترانسفراز (AST) را برای بررسی آنزیم های کبدی سفارش دهد. بیماری کبد چرب یکی از دلایل احتمالی التهاب کبد است که منجر به بالا رفتن آنزیم های کبدی می شود. در صورت مثبت بودن آزمایش آنزیم های کبدی و بالا بودن میزان آنها پزشک احتمالاً برای شناسایی علت التهاب آزمایش های جانبی را توصیه می کند.

مطالعات تصویربرداری

پزشک معالج می تواند از یک یا چند تست تصویربرداری زیر برای بررسی چربی اضافی یا سایر مشکلات کبد بیمار استفاده کند:

  • سونوگرافی
  • اسکن ام آر آی
  • سی تی اسکن

پزشک همچنین ممکن است برای بررسی و تشخیص زخم کبدی از آزمایشی بنام الاستوگرافی زودگذر تحت کنترل لرزش (VCTE) را سفارش دهد. در این تست از امواج صوتی با فرکانس پایین برای ارزیابی کبد استفاده می شود.

|برای ورود به اینستاگرام سونوگرافی و رادیولوژی سرو کلیک کنید|

بیوپسی کبد

بیوپسی کبد بهترین راه برای تعیین شدت بیماری کبدی است. در طی بیوپسی کبد، پزشک سوزنی را در کبد بیمار وارد کرده و یک قطعه بافت کبد را برای معاینه خارج می کند. بیوسی در تشخیص سیروز کبدی از بیماری کبد چرب مفید است.

پیش آگهی کبد چرب

در بسیاری از موارد با تغییر در سبک زندگی می توان بیماری را برطرف کرد حتی این تغییرات ممکن است به جلوگیری از آسیب و زخم کبدی کمک کنند. در صورت عدم درمان این بیماری می تواند باعث التهاب، آسیب به کبد و زخم برگشت ناپذیر شود. زخم شدید کبدی به عنوان سیروز شناخته می شود. در صورت ابتلا به سیروز، خطر ابتلا به سرطان کبد و نارسایی کبد افزایش می یابد. این عوارض می تواند کشنده باشد. بهترین راهکار برای پیشگیری و حتی درمان کبد چرب، پیروی از برنامه درمانی توصیه شده توسط پزشک و انجام یک شیوه زندگی سالم است.

 


مطالب پیشنهادی:

سرطان پستان در زنان زیر 40 سال

بیماری کبد چرب چیست؟

خطرات و عوارض جانبی ماموگرافی

Leave a Comment