علل پر بودن مثانه پیش از سونوگرافی | سونوگرافی پستان اصفهان

علل پر بودن مثانه پیش از سونوگرافی چیست؟

سونوگرافی یک نوع روش تشخیصی تصویربرداری است که در آن دستگاه سونوگرافی با استفاده از امواج صوتی، تصویری از اندام های داخل بدن تولید می کند. انواع مختلف سونوگرافی وجود دارد که سونوگرافی مثانه یکی از آنها می باشد که یک روش تشخیصی و تصویربرداری می باشد. این نوع سونوگرافی که امروزه برای کودکان و بزرگسالان مورد استفاده قرار می گیرد بدون درد و خطر بوده و هیچ گونه عارضه جانبی ندارد. در مطلب امروز سایت مرکز رادیولوژی سرو سونوگرافی پستان اصفهان به بررسی علل پر بودن مثانه پیش از سونوگرافی می پردازیم.

سونوگرافی مثانه شامل ارزیابی حجم مثانه، اندازه گیری ضخامت دیوار آن و تعیین وجود سنگ ها و تومورهای مثانه است. سونوگرافی مثانه معمولاً با مثانه پر انجام می شود؛ زیرا مثانه پر، دید کافی جهت بررسی احشاء کلی با جابه جا کردن روده ها به سمت بالا، فراهم می آورد و مثانه پر همانند یک ذره بین برای بررسی رحم و تخمدان ها در سونوگرافی عمل نموده و موجب شفافیت تصویر می شود. به علاوه مثانه پر، گازهای روده را که مزاحم سونوگرافی هستند به بالا رانده و آنها را از صحنه تصویربرداری دور می سازد.

پر شدن مثانه در برخی از سونوگرافی ها مانند لگن، بارداری در ۳ ماه نخست و اندازه گیری پروستات آقایان واجب می باشد. منظور دقیق پر بودن مثانه به مقداری است که بتوان احشای داخلی لگن را مشاهده کرد. در برخی از افراد به دلایل مختلف و مشکلات مثانه، نتوانند حجم زیادی را در داخل مثانه خود نگه دارند؛ اما این افراد باید تحمل خود را بالاتر ببرند تا سونوگرافی به درستی انجام بگیرد.

مطالعه بیشتر: کاربرد انواع نمونه برداری از کلیه

دلایل انجام سونوگرافی مثانه

از شایع ترین دلایل انجام این سونوگرافی می توان به تکرر ادرار یا پر ادراری، سوزش ادرار،درد در قسمت پهلو، عفونت ادراری و … اشاره نمود.

مزایا و محاسن سونوگرافی

  • سونوگرافی بسیار ایمن و بی خطر بوده است؛ به این علت که از اشعه ایکس یا تابش مستقیم استفاده نمی شود.
  • اکثر مراکز و درمانگاه ها و مراکز درمان، دارای این تجهیزات و خدمات هستند و به صورت گسترده در دسترس می باشد.
  • با توجه به نوع خدمات، تقریباً خدمت ارزان قیمت محسوب می گردد.
  • تصاویر بسیار روشنی و واضحی از بافت های نرم ارائه می دهند.
  • با توجه به حساس بودن شرایط مادران باردار این روش بی خطرترین و ارجح ترین انتخاب می باشد.
  • روشی غیرتهاجمی و بدون درد و استرس می باشد.

بررسی تفسیر سونوگرافی مثانه | سونوگرافی پستان اصفهان

اقدامات لازم جهت پر شدن مثانه جهت سونوگرافی

  • به مدت ۱ تا ۲ ساعت پیش از سونوگرافی شما باید خوردن مایعات را آغاز کنید. پر شدن مثانه در افراد مختلف، متفاوت می باشد و شاید بعضی از افراد نیاز به آب بیشتری داشته باشند.
  • معمولاً با خوردن چهار تا شش لیوان مایعات قبل از سونوگرافی مثانه پر می شود.
  • علاوه بر آب می توان از مایعات و آبمیوه استفاده کرد؛ اما بدانید که نباید از شیر استفاده کنید.
  • نوشابه های گازدار مصرف نکنید؛ زیرا با ایجاد گاز نمی توانند تصاویر مناسبی را در سونوگرافی ایجاد کنند.
  • پر بودن مثانه به اندازه بیش از حد، باعث فشرده شدن احشا می شود و شاید منجر به اشتباه شدن تشخیص متخصص سونوگرافی شود.

راه های ارتباط با مرکر رادیولوژی و سونوگرافی سرو

نحوه انجام سونوگرافی مثانه

در بیشتر سونوگرافی ها از بیمار خواسته می شود که در صورتی که روی تخت دراز بکشد. گاهی هم از بیمار خواسته می شود که برای بالا رفتن کیفیت تصاویر به پهلو دراز بکشد.

بعد از قرار گرفتن بیمار روی تخت، پزشک متخصص رادیولوژی یک ژل بر پایه آب گرم را روی منطقه مورد نظر بدن قرار می دهد. این ژل کمک می کند تا مبدل تماس خوبی با بدن برقرار کرده و هوای بین مبدل و پوست که توان مسدود کردن امواج صوتی را دارد از بین برود. این مبدل روی پوست حرکت داده می شود تا در نهایت تصویر دقیق و درستی از منطقه مورد نظر به دست بیاید. تصاویر سونوگرافی بلافاصله در صفحه نمایش ویدئویی که مشابه مانیتور کامپیوتر است، قابل نمایش خواهد بود. کامپیوتر بر اساس دامنه و فرکانس و زمانی که صرف بازگشت سیگنال های سونوگرافی به مبدل می شود، اقدام به تولید تصویر می کند.

عوارض جانبی سونوگرافی

سونوگرافی را می توان عکس برداری بدون درد با استفاده از امواج فراصوت تعریف کرد که ممکن است این امواج، آسیب زننده به نظر برسند. در واقع سونوگرافی به طور کامل روی پوست انجام می شود و به اعضای داخلی بدن نمی رسد.

 


مطالب پیشنهادی:

کاربرد های سیستوسکوپی و انواع آن

سونوگرافی داپلر و رد پیوند کلیه

اقدامات لازم سونوگرافی ترانس رکتال

Leave a Comment