موارد استفاده از سونوگرافی پستان | سونوگرافی پستان اصفهان

موارد استفاده از سونوگرافی پستان

سونوگرافی از سینه به‌احتمال ‌زیاد به یکی از سه دلیل زیر مورداستفاده قرار خواهد گرفت:

  1. تعیین نوع توده و یا ضایعه به کمک سونوگرافی پستان
  2. غربالگری مکمل سرطان پستان
  3. استفاده در زمان نمونه‌برداری به‌عنوان راهنما

 

تعیین نوع توده و یا ضایعه به کمک سونوگرافی پستان

استفاده از سونوگرافی پستان می‌تواند به‌واسطه تعیین جامد و یا مایع بودن توده (کیست) تعیین‌کننده خوش‌خیمی یا بدخیمی توده موجود در سینه بیمار باشد. ضمناً سونوگرافی داپلر نیز می‌تواند نشان دهد که خون در درون توده‌ها جریان دارد یا خیر.

غربالگری مکمل سرطان

یکی دیگر از موارد استفاده از سونوگرافی سینه ، تکمیل اطلاعات و تأیید یا رد احتمال ابتلا به سرطان پستان است. علت استفاده از این روش به‌جای روش‌هایی همچون MRI آن است که این روش غیرتهاجمی است. روش‌های تهاجمی‌تر می‌تواند برای بانوان باردار، یا افراد با احتمال سرطان بالا خطرساز باشد و احتمال ابتلا به بیماری یا تشدید وضعیت را افزایش دهد.

استفاده در زمان نمونه‌برداری

یکی دیگر از دلایل استفاده از سونوگرافی پستان استفاده از آن به‌عنوان راهنما، در زمان نمونه‌برداری از سینه است.

موارد استفاده از سونوگرافی پستان | سونوگرافی پستان اصفهان

| اینستاگرام رادیولوژی سرو سونوگرافی پستان اصفهان |

 

نحوه عملکرد سونوگرافی پستان

سونوگرافی پستان و به‌طور کلی همه سونوگرافی‌ها دقیقاً با همان شیوه‌ای کار می‌کند که خفاش‌ها از آن برای تعیین مسیر خود در تاریکی استفاده می‌کنند. درواقع این موجودات از موج‌های فراصوت برای تخمین فاصله اجسام استفاده می‌کنند. این موج در زمان برخورد به یک شیء به سمت فرستنده باز می‌گردد و زمان دریافت آن می‌تواند نشان‌دهنده‌ی دوری یا نزدیکی اجسام به منبع تولیدکننده موج باشد.

زمانی که دستگاه سونوگرافی موج فرا صوت را به سمت پستان ارسال می‌نماید موج به بافت پستان، توده احتمالی و یا کیست موجود برخورد می‌کند و به سمت دستگاه بازمی‌گردد، سرعت و زمان بازگشت می‌تواند تعیین گر محل قرارگیری و فاصله توده باشد و همچنین از نحوه بازتابانده شدن التراسوند می‌توان به جامد و یا کیست پر از مایع بودن توده مذکور پی برد. در مورد سونوگرافی داپلر نیز باید به شما بگوییم که می‌تواند جریان خون در اطراف و یا داخل توده و کیست را تشخیص دهد.

 


مطالب پیشنهادی:

لزوم استفاده از سونوگرافی پستان

سونوگرافی پستان چیست؟

Leave a Comment