کاربرد آسپیراسیون سوزنی (FNA) | سونوگرافی پستان اصفهان

بررسی کاربرد آسپیراسیون سوزنی (FNA)

بیوپسی (نمونه برداری) عملی برای برداشتن تکه ای کوچک از بافت بدن است. تا بتوان آن را زیر میکروسکوپ و جهت یافتن نشانه های آسیب یا بیماری بررسی کرد. بیوپسی با هدایت تصویر به پزشکان اجازه می دهد تا به مناطقی مشکوک که از طریق پوست احساس نمی شود. مانند ناهنجاری های مربوط به کبد، ریه یا پروستات، دسترسی داشته باشد. آسپیراسیون سوزنی (FNA) یک روش نمونه برداری است که در آن به جای برش جراحی و برداشتن بافت بدن از یک سوزن برای آن استفاده می کنند. در این مطلب از سایت مرکز رادیولوژی سرو سونوگرافی پستان اصفهان به بررسی کاربرد آسپیراسیون سوزنی (FNA) خواهیم پرداخت.

در این روش، یک سوزن باریک به بافت مورد نظر و یا مایع مورد نظر وارد شده و با کمک آن از بافت یا مایع نمونه برداشته می شود. این روش ایمن است و عوارضی ندارد و نسبت به روش جراحی با عوارض بالا و به جای ماندن اسکار زخم و غیره ارجحیت دارد. fna معمولاً با هدایت سونوگرافی انجام می شود تا به شکل دقیق از محل مورد نظر نمونه برداشته شود. اگر بدون سونوگرافی انجام شود ممکن است نمونه مورد نظر، جواب دقیقی برای پزشک نداشته باشد.

کاربرد آسپیراسیون سوزنی (FNA)

نمونه برداری سوزنی یک روش تشخیصی قدرتمند است که برای بررسی و تشخیص بیماری‌های مختلف از جمله سرطان، عفونت، التهاب، بیماری‌های خودایمنی و بعضی از بیماری‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سونوگرافی پستان اصفهان | بیوپسی آسپیراسیون سوزنی تیروئید با هدایت سونوگرافی

موارد کاربرد نمونه برداری سوزنی عبارتند از:

  • بررسی التهابات: نمونه برداری سوزنی می‌تواند برای بررسی التهابات مختلف از جمله التهابات کبد، تیروئید و غیره استفاده شود.
  • بررسی عفونت‌ها: نمونه برداری سوزنی می‌تواند برای بررسی عفونت ‌های مختلف از جمله عفونت‌های ریه، کبد، کلیه و غیره استفاده شود.
  • بررسی بافت‌های آسیب دیده: نمونه برداری سوزنی می‌تواند برای بررسی بافت‌های آسیب دیده از جمله بافت‌های کبدی، ریوی و غیره استفاده شود.
  • تشخیص بیماری‌های خودایمنی: نمونه برداری سوزنی می‌تواند برای تشخیص بیماری‌های خودایمنی مختلف از جمله آرتریت روماتوئید، بیماری کلیوی خودایمنی و غیره استفاده شود.
  • به طور کلی، نمونه برداری سوزنی یک روش تشخیصی مفید است که به پزشکان کمک می‌کند تا به شکل دقیق‌تری بیماری‌ها را تشخیص دهند. و بتوانند برای بیماران خود درمان مناسبی را تجویز کنند.
  • تشخیص و بررسی سرطان: نمونه برداری سوزنی معمولاً برای تشخیص و بررسی سرطان استفاده می‌شود. با استفاده از این روش، بافت یا سلول‌های مشکوک برداشته می شود و به آزمایشگاه ارسال می‌شود تا بررسی شود که آیا سلول‌های مشکوک به سرطان هستند یا نه.

مطالب پیشنهادی:

انواع فلوروسکوپی و نحوه انجام آن

انواع روش بیوپسی پستان

مزایا و معایب ام آر آی سینه

Leave a Comment