کاربرد رادیوگرافی رنگی از کلیه | سونوگرافی پستان اصفهان

بررسی کاربرد رادیوگرافی رنگی از کلیه

در ادامه این مطلب از سایت مرکز رادیولوژی سرو سونوگرافی پستان اصفهان به بررسی کاربرد رادیوگرافی رنگی از کلیه می پردازیم. کلیه‌ها مهم ترین ارگان در تنظیم میزان آب و مواد معدنی در خون و حفظ ثبات داخلی بدن به حساب می‌آیند. میزان آب، نمک و مواد نیتروژن دار (اوره و اسید اوریک) خون توسط کلیه‌ها با مکانیسمی دقیق کنترل و تنظیم می شود.

بیماری های کلیوی می ‌تواند از فیلتر کردن ضایعات به درستی جلوگیری کند و آن را رها کند تا در بدن باقی بماند و موجب علائم خطرناک شود. عکس رنگی کلیه یا رادیوگرافی (IVP IntraVenous Pyelography) روشی برای تصویربرداری از کلیه‌ها، میزنای (حالب‌ها) و مثانه است که برای انجام آن از مواد حاجب حاوی ید استفاده می‌شود.

در این روش ماده حاجب حاوی ید، به یک سیاهرگ (ورید) تزریق می‌شود. و به کمک دستگاه رادیولوژی و اشعه ایکس، در فاصله‌های زمانی مشخص یک سری تصاویر گرفته می‌شود. تعدادی از تصاویر قبل از تزریق ماده حاجب و تعدادی بعد از آن گرفته می‌شود. ماده حاجب از طریق جریان خون از کلیه‌ها عبور کرده و جمع‌آوری شده و باعث روشن‌تر دیده شدن مجاری ادراری در تصاویر رادیوگرافی می‌شود. تصاویر ایجاد شده به وسیله اشعه ایکس، به متخصص رادیولوژیست کمک می‌کند تا وضعیت و عملکرد کلیه‌ها، حالب و مثانه را از لحاظ آناتومیکی (اندازه، شکل و موقعیت دستگاه دفع ادرار) و یا وجود انسداد کلیه یا موقعیت سنگ‌ها را به خوبی بررسی نماید.

انجام فرآیند تصویربرداری از بیمار در منزل باعث می شود که فرد علاوه بر این که در هزینه ها صرفه جویی نماید، با سرعت بیشتری به نتیجه برسد و تصاویر در مدت زمان بسیار کوتاهی در اختیار او قرار گیرد.

نحوه انجام بیوپسی کلیه | سونوگرافی پستان اصفهان

کاربرد های عکس رنگی کلیه

رادیولوژی به روش (IVP) به رادیولوژیست کمک می‌کند تا اختلالات و ناهنجاری‌های سیستم ادراری را با بررسی چگونگی، سرعت و نحوه دفع و انتقال مایعات در بدن بیمار تشخیص دهد. در صورت رؤیت خون در ادرار یا درد در پهلوها (کلیه‌ها) معمولاً عکس رنگی کلیه برای بیمار تجویز می‌شود. مشکلات شایع مجاری ادراری که به کمک عکس رنگی کلیه تشخیص می دهند عبارتند از:

  • سنگ کلیه
  • بزرگی پروستات
  • مشکلات مادرزادی سیستم ادراری
  • تاثیرات جراحی بر دستگاه دفع ادرار
  • تومورها یا توده‌های کلیه، حالب‌‌ها و مثانه
  • شناسایی اندازه، شکل و عملکرد غیرطبیعی کلیه‌ها
  • مشاهده سرعت و کفایت سیستم ادراری بیمار در قابلیت دفع

مطالب پیشنهادی:

تشخیص آنوریسم آئورت و بیماری قلب با رادیوگرافی

رادیوگرافی در تشخیص شکستگی بینی

رادیوگرافی از استخوان آرنج

Leave a Comment