کاربرد سونوگرافی اینترونشنال | سونوگرافی پستان اصفهان

بررسی کاربرد سونوگرافی اینترونشنال

اشتباهات پزشکی یا عدم تشخیص درست از مشکلات شایعی است که بسیاری از افراد را گرفتار کرده است. به همین منظور هم دانشمندان و پژوهشگران به دنبال کشف و تولید دستگاه‌ها و روش‌هایی هستند که با استفاده از آنها در علم پزشکی بتوان با کمترین عوارض و آسیب و بیشترین دقت بیماری را تشخیص داده و درمان صورت گیرد. در ادامه این مطلب از سایت مرکز رادیولوژی سرو سونوگرافی پستان اصفهان به بررسی کاربرد سونوگرافی اینترونشنال و نحوه انجام آن خواهیم پرداخت.

یکی از دستاوردها و روش‌هایی که با دقت بسیار زیاد و کمترین عوارض، مورد استفاده پزشکان است و برای تشخیص درست و هدایت بیماری استفاده می‌شود، روش سونوگرافی نام دارد.
سونوگرافی امروزه کاربرد وسیعی در کنترل درد با روش های اینترونشنال پیدا کرده است. در این گونه سونوگرافی ها عموماً از بی حسی موضعی استفاده می شود و بعد از بی حس شدن و ضد عفونی کردن ناحیه مورد نظر با هدایت پروب سونوگرافی توسط سوزن مقداری از بافت خارج می شود و به آزمایشگاه جهت بررسی های دقیق تر ارسال می شود و عموماً این نوع سونوگرافی جهت بررسی توده ها و بافت های سرطانی استفاده می شود. امواج سونوگرافی بر خلاف امواج دیگر هیچ گونه خطر و مشکلی برای بیمار ایجاد نمی کنند و امنیت کامل دارند.

کاربرد سونوگرافی اینترونشنال

امواج سونوگرافی سه کاربرد اصلی در کنترل درد دارند:

  • درد اعصاب
  • درد مفاصل
  • آسیب های عضلات و تاندون ها
درد اعصاب

درد مزمن اعصاب یک مشکل شایع دیگر است. سندرم تونل مچ دست (کانال کارپ)، به دام افتادن اعصاب مانند عصب اولنار، عصب ایلیو-اینگوینال، عصب پوستی ران جانبی و عصب تیبیال خلفی مثال هایی از این قبیل هستند. این مشکلات می توانند باعث ایجاد درد، ضعف و سوزن سوزن شدن دست، کشاله ران، ران و پا شوند. سونوگرافی برای پیدا کردن و شناسایی اعصب بسیار مفید است و به پزشک متخصص درد کمک می کند سوزن را به طور دقیق در عصب ایجادکننده درد قرار دهد و تسکین دهنده درد را تزریق کند.

با این روش ناحیه دردناک به طور دقیق درمان می شود. بنابراین سونوگرافی یک روش تصویربرداری است که اجازه شناسایی و درمان را به طور اختصاصی فراهم می کند. این روش بسیار بهتر و تأثیرگذارتر از روش هایی است که به طور عمومی درد را تسکین می دهند.

درد مفاصل

سونوگرافی روشی است که سوزن را به داخل مفصل هدایت می کند و این امکان را فراهم می کند که تزریق تحت راهنمایی سونوگرافی به درستی انجام شود. دردهای عضلانی، تاندون ها، اعصاب و مفاصل به تزریق بی حس کننده های موضعی جواب می دهند و بهبودی ایجاد می شود.

آسیب های عضلات و تاندون ها

آسیب های وارد شده به رباط ها، تاندون ها و عضلات اغلب دردناک هستند. آرنج تنیس بازها و گلف بازها، درد روتاتور کاف (عضلات شانه)، تاندونیت عضله دوسر بازو، فشار عضلانی شکم و دردهای عضلانی لگن مثال هایی از این گونه موارد هستند. سونوگرافی ناحیه دارای درد را به طور دقیق شناسایی می کند و با توجه به مشکل بیمار، به طراحی مراحل درمان کمک می کند.

کاربردهای سونوگرافی اسکلتی عضلانی | سونوگرافی پستان اصفهان

به طور کلی امروزه از این تکنیک کم‌تهاجمی در حین روش‌های درمانی زیر استفاده می‌شود:

مداخله عروقی (شریانی)

روش‌هایی که شریان‌های سراسر بدن را درگیر می‌کنند مانند آنژیوپلاستی یا آمبولیزاسیون و استنت‌گذاری.

مداخله عروقی (وریدی)

روش‌هایی که روی وریدها انجام می‌شوند. مانند وارد کردن کاتتر به داخل سیاهرگ‌های عمقی، قرار دادن فیلترها برای جلوگیری از حرکت لخته خون در بدن (فیلترهای IVC) یا استفاده از دستگاه‌هایی برای مکیدن لخته از وریدهای مسدود شده (ترومبکتومی).

مداخله غیر عروقی

روش‌هایی که مربوط به رگ‌های خونی نمی‌شوند مانند رفع انسداد کلیه‌ها (نفروستومی) یا کبد (PTC)، تزریق سیمان کلسیم به استخوان‌های تحلیل‌رفته (ورتبروپلاستی)، قرار دادن لوله‌های تغذیه در معده (RIG)، تخلیه صفراوی، تزریق داروی ضد التهابی در تونل کارپال، تزریق کورتیکواستروئید در ریشه عصبی گردنی یا کمری، تزریق مفصل و آسپیراسیون تیروئید با سوزن ظریف (FNA).

انکولوژی مداخله‌ای

روش‌هایی که برای تشخیص یا درمان سرطان انجام می‌شوند مانند بیوپسی کبد ، فرسایش تومور (کشتن سلول‌های تومور با وارد کردن سوزن به داخل تومور و گرم کردن آن)

آمادگی برای انجام سونوگرافی اینترونشنال

قبل از انجام این تکنیک نیازی به آمادگی خاصی مشابه با جراحی باز نیست. فقط لازم است:

  • قبل از عمل آزمایشات و عکس‌برداری‌های لازم انجام شود.
  • بیمار به مدت 12 تا 18 ساعت قبل از انجام عمل چیزی نخورد.
  • اگر بیمار داروی خاصی می‌خورد، حداقل یک هفته قبل از رادیولوژی مداخله‌ای اطلاع دهد.
  • اگر فرد سیگار یا مواد مخدر مصرف می‌کند، باید رادیولوژیست را در جریان بگذارد.
  • قبل از انجام این نوع بیوپسی بیمار باید در صورت مصرف هرگونه ماده رقیق کننده خون مانند آسپرین، لوونکس، پلاویکس یا کوودمین پزشک خود را مطلع سازد.

مزایای سونوگرافی اینترونشنال

  • کاهش درد
  • کاهش زمان بستری
  • کاهش میزان عفونت
  • کاهش هزینه های درمانی
  • کاهش ریسک عمل جراحی
  • بهبودی بیمار در زمان کوتاه تر
  • کاهش خونریزی در حین عمل
  • کاهش موارد استفاده از بیهوشی

عوارض سونوگرافی اینترونشنال

در اکثر موارد فقط یک برش سطحی و کوچک بر روی بدن بیمار ایجاد می‌شود و معمولاً دوران نقاهت طولانی و خاصی ندارد.

چگونگی انجام سونوگرافی اینترونشنال

اغلب از بی‌حسی موضعی یا تجویز آرام ‌بخش استفاده می‌شود و تنها در موارد پیچیده نیاز به بیهوشی عمومی است. در این روش ابزاری مانند سوزن، کاتتر (لوله) یا سیم را از طریق یک برش کوچک وارد بدن شما می کنند. هنگامی که این ابزار را درون بدن شما قرار می دهند برای رسیدن به ناحیه ای که نیاز به درمان دارد، صفحه ای را تماشا می کنند. انواع ابزارهایی که استفاده می کنند به شرایط خاص شما بستگی دارد.


مطالب پیشنهادی:

کاربرد رادیوگرافی رنگی از کلیه

عوارض اشعه ایکس برای جنین

سونوگرافی آدرنال

Leave a Comment