سونوگرافی NT | سونوگرافی پستان اصفهان | رادیولوژی و سونوگرافی تشخیصی سرو-دکتر نینا زاهدی نژاد

سونوگرافی NT چیست؟

بارداری و تولد فرزند سالم، آرزوی هر پدر و مادری است. سونوگرافی روشی است که می توان از آن برای دیدن تصویر جنین استفاده کرد. اما با سونوگرافی معمولی نمی توان متوجه این قضیه شد که آیا جنین سالم بوده و مشکلاتی از قبیل سندرم داون و عقب ماندگی ندارد.

سونوگرافی NT

در حال حاضر سونوگرافی غربالگری سه ماهه اول بارداری یا همان سونوگرافی NT جز پروتکل کشوری مراقبت های دوران بارداری محسوب می شود و تقریبا از همه زنان باردار به عمل می آید. در اواخر سه ماه اول بارداری، سونوگرافی NT انجام می شود. هدف از انجام سونوگرافی NT تعیین میزان احتمال وجود ناهنجاری های کروموزومی از جمله سندرم داون ،تریزومی ۱۳ و تریزومی ۱۸ است.

چه افرادی کاندید مناسبی برای انجام سونوگرافی NT می باشند؟

  1. خانم های باردار با سن بالای ۳۵ سال باید این سونوگرافی را انجام دهند.
  2. خانم هایی که در زایمان های قبلی خود، فرزندی با ناهنجاری مادرزادی به دنیا آورده اند.
  3. خانم ها و آقایانی که در اقوام درجه یک خود، افرادی با ناهنجاری های مادرزادی و یا ژنتیکی دارند.

سونوگرافی NT چه زمانی باید انجام گیرد؟

زمان مطلوب انجام سونوگرافی باید از ابتدای هفته یازدهم تا سیزده هفته و شش روز باشد.
معمولا بهترین زمان انجام آن هفته دوازدهم است.
بعد از هفته 14 حاملگی، مایع اضافی پشت گردن جنین توسط سیستم لنفاوی جذب خواهد شد، در نتیجه نتایج حاصل از این شیوه دقیق نشان داده نمی شود.

مراحل سونوگرافی NT

در این سونوگرافی علاوه بر اندازه گیری NT، طول سری دمی جنین و تعداد ضربان قلب جنین هم اندازه گیری شده و در گزارش قید می شود. از جمله مراحل انجام سونوگرافی به شرح زیر می باشد:

  1. علاوه بر انجام سونوگرافی NT، دو تست آزمایشگاهی دیگر هم در آزمایشگاه چک می شود و در واقع تست های تشخیصی غربالگری ۳ ماهه اول بارداری که به غربالگری سه گانه معروف است.
  2. بعد از انجام این مراحل (NT و دو تست آزمایشگاهی)، اطلاعات شخصی بیمار و نتایج NT و آزمایشات وارد یک نرم افزار محاسبات خاصی را انجام داده. و در نهایت احتمال خطر ابتلای جنین به ناهنجاری های کروموزمی را تعیین می کند.
  3. با انجام این تست های آزمایشگاهی و NT، میزان تشخیص ناهنجاری های کروموزمی تا ۹۵% افزایش پیدا می کند. به طور کلی ضخامت NT، زیر ۲ میلی متر طبیعی در نظر گرفته می شود. و بالاتر از آن غیر طبیعی بوده و نیاز به بررسی های بیشتر و دقیق تر دارد.
  4. هر چند ضخامت NT افزایش یافته با ناهنجاری های کروموزومی و مرگ جنین ارتباط دارد، ولی اکثریت این جنین ها سالم می مانند و به طور نرمال تکامل پیدا می کنند.
  5. بنابراین بعد از تشخیص NT افزایش یافته، هدف اصلی ما باید تشخیص هر چه دقیق تر و سریع تر این موضوع باشد. که آن جنین هایی را که احتمالا دچار مشکلات و ناهنجاری ها هستند را از جنین هایی که احتمالا طبیعی می باشند افتراق دهیم.

احتمال سندرم داون به وسیله سونوگرافی NT

در همه جنین ها امکان دارد سندرم داون وجود داشته باشد. احتمال این مشکل با بالاتر رفتن سن مادر بیشتر می شود. در بعضی از کشورها آزمایش خون همراه با سونوگرافی NT صورت می گیرد تا اطلاعات قطعی به مادر داده شود.
اگر احتمال وجود سندرم داون در مادر به درصد زیادی باشد چه کاری باید انجام داد
اکثر مادرهایی که احتمال سندرم داون در آن ها زیاد باشد، جنینی بدون سندرم داون به دنیا می آورند.

سونوگرافی NT | سونوگرافی پستان اصفهان | رادیولوژی و سونوگرافی تشخیصی سرو-دکتر نینا زاهدی نژاد

 

صفحه ی رسمی اینستاگرام رادیولوژی سرو (سونوگرافی پستان اصفهان) را دنبال کنید.

در صورت احتمال سندرم داون در جنین، چه اقداماتی باید صورت گیرد؟

آزمایشاتی که نشان دهنده احتمال زیاد وجود سندرم داون در مادر باشد موجب ایجاد نگرانی های بسیار زیادی می شود. اگر احتمال سندرم داون زیاد باشد پزشک مادر را به تیم پزشکی معرفی می کند تا آزمایشات لازم را انجام دهد و مشکل را بررسی و ارزیابی کند. روشی که به صورت قطعی بتواند سندرم داون را تشخیص دهد انجام آزمایشات نمونه برداری از پرزهای جفتی و آمنیوسنتز می باشد. البته سقط جنین با آزمایش نمونه برداری از پرزهای جفتی وجود دارد.

مزیت های آزمایش های تشخیص سندرم داون

یکی از مزیت هایی که انجام آزمایش دارد این می باشد که خون به همراه سونوگرافی NT انجام آن در اولین ماه حاملگی می باشد. بدین ترتیب به مادر زمان کافی برای اینکه بتواند درباره این مرحله تصمیم بگیرد داده می شود. می توان در اولین ماه حاملگی آزمایش نمونه برداری از پرزهای جفتی را انجام داد یا در هفته 15 حاملگی آزمایش آمنیوسنتز انجام داد.

سونوگرافی NT تا چه اندازه می تواند نتیجه قطعی داشته باشد؟

سونوگرافی NT در 77% از موارد می تواند تشخیص درستی داشته باشد و نتیجه را به بهترین شکل ارائه دهد. در واقع بعضی اوقات سونوگرافی NT احتمال سندرم داون را زیاد نشان می دهد در حالی که احتمال آن بسیار کم می باشد.
احتمال اینکه در سونوگرافی خطائی رخ دهد به میزان 5 درصد می باشد.
زمانی که سونوگرافی NT همراه با آزمایش خون صورت می گیرد دقت به اندازه 90 درصد بیشتر می شود اما اگر در این ترکیب هم خطائی رخ دهد به میزان 5 درصد می باشد.

علل سونوگرافی NT

سونوگرافی NT را باید تمام مادران بارداری انجام دهند تا در صورت وجود هر نوع بیماری آن را شناسایی کنند. اغلب اوقات این سونوگرافی برای بررسی سندرم داون صورت می گیرد.

پزشک بعد از انجام سونوگرافی برای دقت بیشتر در مورد این بیماری آزمایشات دیگری مانند: نمونه برداری از پرزهای جفتی یا گرفتن مایع آمنیوسنتز همراه با آزمایش خون را نیز انجام می دهد. پزشک تاکید می کند که مادران باردار بخاطر ترس از این بیماری به صورت خود سرانه این سونوگرافی را تکرار نکنند، زیرا باعث سقط جنین می شود.

صفحه ی رسمی اینستاگرام رادیولوژی سرو (سونوگرافی پستان اصفهان) را دنبال کنید.

جهت تماس با رادیولوژی و سونوگرافی تشخیصی سرو اینجا کلیک کنید.


مطالب پیشنهادی رادیولوژی و سونوگرافی تشخیصی سرو-دکتر نینا زاهدی نژاد (سونوگرافی پستان اصفهان):

زمان انجام سونوگرافی NT و NB

چسبندگی رحم چیست؟

با سونوگرافی داپلر رنگی آشنا شوید!

انواع سونوگرافی های روتین و تخصصی

Leave a Comment