درمان های سرطان سینه در دوران حاملگی | سونوگرافی پستان اصفهان

روش های تشخیصی سرطان پستان در بارداری

سونوگرافی و ماموگرافی در بارداری

در زنان بالای 40 سال ماموگرافی اولیه انجام شده و برای تست تکمیلی، سونوگرافی انجام می شود. اولین اقدام تشخیصی در بارداری و شیردهی سونوگرافی است که در تمام این دوران قابل انجام است و هیچ ضرری برای مادر و جنین ندارد. اگر سرطان تشخیص داده شد لازم است با پوشاندن شکم مادر در حین بارداری ماموگرافی دوطرفه در یک نما یعنی به طور کلی فقط دو عکس از بیمار انجام شود. که وسعت بیماری و سلامت طرف مقابل معلوم شود.

در مورد MRI در بیشتر تحقیقات ماده حاجب استفاده شده یعنی گادولونیوم برای جنین مناسب نیست لذا توصیه نمی شود. اما در صورت بارداری، اولین تست انجام شده قطعا سونوگرافی خواهد بود. اگر در سونوگرافی عامل مشکوکی دیده شود مجبور به انجام نمونه برداری خواهیم بود. بهتر است در دوران بارداری، این نمونه برداری تحت نظر سونو و در رادیولوژی انجام شود. این بیوپسی و نمونه برداری از بافت سینه، می تواند به تشخیص قطعی سرطان کمک کند.

در صورت تشخیص کنسر، برای متوجه شدن میزان وسعت آن، باید از مریض ماموگرافی انجام شود. ماموگرافی هرچند بهترین راه تشخیص سرطان پستان است اما در زنان باردار، اولین راه تشخیصی نیست. تنها در صورتی این تست انجام خواهد شد که مطمئن شویم بیمار کنسر دارد.

سی تی اسکن در دوران بارداری به هیچ وجه توصیه نمی شود. اشعه بالای این تست، تاثیر منفی بر روی جنین می گذارد.

بیوپسی سوزنی در بارداری

بهترین روش تایید تشخیص بیوپسی سوزنی است که بهتر است قبل از انجام بیمار شیر را قطع کند. گرچه ممکن است سبب خروج ممتد شیر از محل نمونه برداری و یا خونریزی و هماتوم شود ولی عوارض خیلی کم است و بهترین راه همین اقدام است.

بیشتر سرطان های پستان در دوران بارداری و شیردهی از نوع معمول داکتال است ولی بیشتر اوقات گرید تومور بالاتر و گیرنده های هورمونی منفی است. گیرنده HER2 در ۴۰٪ موارد مثبت است. درگیری غدد لنفاوی زیر بغل در این نوع سرطان شایع تر است.

روش های تشخیصی سرطان پستان در بارداری | سونوگرافی پستان اصفهان

| اینستاگرام رادیولوژی سرو سونوگرافی پستان اصفهان |

آیا در صورت تشخیص سرطان سینه، امکان ادامه بارداری وجود دارد؟

معمولا در صورت تشخیص سرطان سینه، قطع بارداری توصیه نمی شود. بسیاری از خانم ها با شروع درمان سرطان، تصمیم به ادامه بارداری می گیرند. تصمیم به ادامه بارداری کاملا شخصی است و پزشک تنها می تواند والدین را در این راه راهنمایی کند و به آن ها مشاوره بدهد.

آیا سرطان سینه بر روی جنین تاثیر می گذارد؟

هیچ گونه سندی دال بر این موضوع وجود ندارد که سرطان سینه بر روی جنین در حال رشد در رحم مادر تاثیر بگذارد. در واقع، امکان انتقال سرطان از مادر به جنین در دوران بارداری وجود ندارد. سندی مبنی بر پیشرفت سریع این سرطان در دوران حاملگی نیز وجود ندارد.


مطالب پیشنهادی:

عوامل خطر سرطان پستان در زنان زیر 40 سال

سرطان پستان در بارداری

روش های غربالگری برای پیشگیری از سرطان پستان

Leave a Comment