زایمان در صورت ابتلا به سرطان سینه | سونوگرافی پستان اصفهان

زایمان در صورت ابتلا به سرطان سینه

زمان زایمان بستگی به زمان تشخیص سرطان سینه دارد.

اگر تشخیص قبل از ۱۸هفتهٔ بارداری بوده بهتر است زایمان در ۳۵-۳۴ هفته انجام شود و اگر بعد از ۱۸هفته بوده بهتر است بین۳۷-۳۵هفته زایمان انجام شود. در هر صورت زایمان باید حداقل ۲-۳هفته بعد از آخرین شیمی درمانی باشد تا اثرات بدی حین زایمان بر روی مادر و جنین نداشته باشد. از ده روز بعد از زایمان می توان شیمی درمانی را مجدد شروع کرد. شش هفته بعد از زایمان بیمار باید مجددا روش جلوگیری از بارداری را شروع کند که بهترین روش ایودی های بدون هورمون است.

بسیاری از مادران مبتلا به سرطان سینه، حین زایمان با هیچ گونه مشکل و عارضه ای روبرو نخواهند شد. در صورتی که احتمال داده شود که نوزاد زودتر از موعد به دنیا می آید، یک دوره تزریق استروئید می تواند به رشد جنین و به حداقل رسیدن مشکلات تنفسی نوزاد کمک کند. در صورتی که مادری مبتلا به سرطان سینه باشد، توصیه می شود زایمان سزارین انجام نشود تا از بروز عوارضی مانند عفونت پیشگیری شود.

زایمان در صورت ابتلا به سرطان سینه | سونوگرافی پستان اصفهان

| اینستاگرام رادیولوژی سرو سونوگرافی پستان اصفهان |

شیردهی مادر مبتلا به سرطان سینه

بسیاری از پزشکان معتقدند، زمانی که مادر مبتلا به سرطان تحت درمان است، باید از شیر دادن به نوزاد خود خودداری کند. در مواردی که بعد از جراحی، نیازی به شیمی درمانی و یا رادیوتراپی نباشد، شیردهی بلامانع خواهد بود.

در صورت عدم دریافت دارو در دوران درمان، مادر می تواند از سینه ای که تحت درمان قرار نگرفته، به نوزاد خود شیر دهد. شیردهی به نوزاد از سینه ای که قبلا تحت درمان قرار گرفته، می تواند منجر به بروز ماستیت (عفونت) شود و روند درمان را دشوار کند.

مادرانی که در طول درمان نگران شیردهی به نوزاد خود هستند، حتما باید در این خصوص با پزشک خود مشورت داشته باشند.

 


مطالب مرتبط:

سرطان پستان در بارداری

روش های تشخیصی سرطان پستان در بارداری

نحوه درمان سرطان پستان در بارداری

Leave a Comment