سرطان پستان در بارداری | سونوگرافی پستان اصفهان

سرطان پستان در بارداری

در دوران حاملگی، پستان دستخوش یکسری تغییرات فیزیولوژیک می شود.

در اواخر حاملگی دانسیته بافت پستان بیشتر شده و معاینه، سونوگرافی و ماموگرافی آن سخت تر می شود. ممکن در صورت مشاهده چیزی غیر طبیعی، فرد ابزار کند که در پستان او چیزی وجود دارد اما اطرافیان، با گفتن این حرف که این تغییرات به دلیل شیردهی است، فرد را از انجام معاینات دقیق تر باز بدارند. در صورت تشخیص سرطان سینه در حاملگی، لازم است تا تمام اقدامات ضروری، تحت نظارت پزشک انجام شود.

سرطان پستان وابسته به بارداری (PABC)

سرطان پستان وابسته به بارداری به سرطان هایی از پستان گفته می شود که در طول بارداری تا یک سال بعد از زایمان و یا در تمام طول دوران شیردهی تشخیص داده شود.

میزان ریسک سرطان پستان در بارداری

PABC به طور کلی 2% از سرطان های پستان را تشکیل می دهد. سرطان دومین علت مرگ زنان در سنین۴۴-۲۵سالگی است وهمراهی بارداری با سرطان کم است. زیرا بارداری مربوط به جوانان وسرطان بیماری سالمندان است. ولی به علت تغییرات استایل زندگی و افزایش سن بارداری به بعد از سی سالگی کم کم همراهی این دو با هم بیشتر شده. در نتیجه آمار سرطان پستان در بارداری وشیردهی بیشتر می شود.

فعلا شایع ترین سرطان در دوران بارداری وشیردهی سرطان پستان است. اثر بارداری برروی سرطان پستان یک اثر دوگانه است. در سال های اول پس از بارداری ریسک سرطان پستان افزایش می یابد. ولی بعد از ۱۵-۱۰ سال به تدریج اثر مثبت بارداری ایجاد شده و در دراز مدت حاملگی ریسک سرطان پستان را کاهش می دهد.

در مورد اقدامات باروری وIVF به نظر می رسد که داروهای هورمونی که مصرف می شود ریسک سرطان پستان رابالا می برد. که البته عده ای معتقدند این افزایش ریسک فقط در یکسال اول بعد از مصرف داروهاست و بعدا به حد افراد عادی می رسد.

سرطان پستان در بارداری | سونوگرافی پستان اصفهان

| اینستاگرام رادیولوژی سرو سونوگرافی پستان اصفهان |

تشخیص سرطان پستان در بارداری

در این شرایط، بین 82 تا 95 درصد موارد، توده بدون درد بوده و علائم آن در یک زن باردار مانند یک زن غیر باردار است. زمان حاملگی و شیردهی معاینات خود فرد بسیار مهم می باشد. تورم، قرمزی، تغییر رنگ و خونریزی از نوک پستان و هر علامت غیر عادی دیگری، نیازمند بررسی پزشک خواهد بود. احتمال مشاهده شدن یک کنسر پیشرفته در زنان باردار 2/5 برابر زنان غیرباردار است. چرا که تشخیص آن در مراحل اولیه سخت تر، دقت سونوگرافی و ماموگرافی پایین تر و زمان مراجعه بیمار دیرتر است. چون تاثیر سونوگرافی در این موارد به دلیل پرتراکم تر بودن چربی های پستان، زیاد نیست.

تشخیص PABC سخت تر از تشخیص سرطان پستان در شرایط عادی است به دو دلیل:

  • تغییرات طبیعی پستان حین بارداری وشیردهی از جمله افزایش تراکم بافت پستان وپرعروق شدن پستان
  • نادر بودن بیماری واحتمال کمتر فکر کردن به آن در این دوره

 

 


مطالعه بیشتر:

روش های غربالگری برای پیشگیری از سرطان پستان

چه کسانی بیشتر در خطر سرطان پستان هستند؟

علل و علائم سرطان پستان چیست؟

عوامل سرطان پستان در زنان کمتر از 40 سال

Leave a Comment