نحوه درمان سرطان پستان در بارداری | سونوگرافی پستان اصفهان

نحوه درمان سرطان پستان در بارداری

درمان سرطان پستان در بارداری

برای درمان نیاز به یک تیم کامل متشکل از: رادیولوژیست، پاتولوژیست، انکولوژیست، رادیوتراپیست، ومتخصص زنان و متخصص سرطان سینه است، که بیمار را تحت نظر داشته باشند.

پروسه بارداری به دوره های سه ماه تقسیم می شود:

  • سه ماهه اول: از شروع بارداری تا هفته دوازدهم

  • سه ماهه دوم: از هفته سیزدهم تا بیست و هشتم

  • سه ماهه سوم: از هفته بیست و هشتم تا زمان زایمان

در صورت تشخیص در سه ماهه اول، اگر سرطان در استیج های بالا بوده و نیاز به شیمی درمانی باشد، کمی کار سخت تر است. در صورت حفظ سینه بیمار، باید حتما رادیوتراپی انجام شود. بعد جراحی نیز نیاز به شیمی درمانی داریم. در اواخر سه ماهه اول، جراحی انجام می شود و شیمی درمانی به سه ماهه دوم موکول خواهد شد.

شیمی درمانی نیز حدود 4-5 ماه طول می کشد و زمان زایمان فرا رسیده است. اگر توده، گیرنده منفی باشد یا لازم باشد از اول شیمی درمانی انجام دهد، ممکن است به بیمار پیشنهاد ختم حاملگی داده شود. در صورت مخالفت بیمار، عواقب تاخیر درمان باید برای او تشریح شود. در صورتی که سرطان سینه در ماه های آخر و نزدیک زمان زایمان تشخیص داده شود، معمولا درمان به بعد از زایمان موکول خواهد شد.

اگر سرطان سینه در حاملگی تشخیص داده شود، شیردهی باید قطع و سپس درمان آغاز شود.

نحوه درمان سرطان پستان در بارداری | سونوگرافی پستان اصفهان

| اینستاگرام رادیولوژی سرو سونوگرافی پستان اصفهان |

ختم بارداری اصلا پیش آگهی وعاقبت درمان را بهبود نمی دهد ولی اگر تشخیص قبل از هفته ۱۲بارداری یعنی سه ماههٔ اول باشد و بیمار بخواهد پستان را حفظ کند ممکن است درمان های تحمیلی از جمله پرتودرمانی به تاخیر بیفتد که بیمار باید از نتایج آن آگاه باشد. هنوز هم درمان استاندارد سرطان پستان در بارداری و شیردهی ماستکتومی کامل با برداشتن زیر بغل است ولی اگر امکان حفظ پستان باشد چون نیاز به پرتودرمانی دارد این نوع عمل را فقط در سه ماهٔ دوم به بعد می توان انجام داد چون پرتودرمانی در حین بارداری ممنوع است.

امکان بیوسی غده لنفاوی نگهبان با تزریق رادیواکتیو درحین بارداری وجود دارد و بی خطر است ولی با مادهٔ رنگی بلودومتیلن ممنوع است چون برای جنین مضر است.

شیمی درمانی را از سه ماهٔ دوم بارداری بدون خطر می توان انجام داد به جز بعضی از داروها مثلMTX. درمان هورمونی و هرسپتین در حین بارداری ممنوع است و باید به بعد از زایمان موکول شود. شیردهی به محض تشخیص باید قطع شود.

 


مطالعه بیشتر:

روش های تشخیصی سرطان پستان در بارداری

سرطان پستان در بارداری

پیشگیری از سرطان پستان در زنان

آشنایی با سرطان پستان و انواع آن

Leave a Comment